MySpace var et sosialt nettverk for musikere

MySpace var det helt store rundt årtusenskiftet.

3 internettsuksesser som har gått i glemmeboken

Husker du den gangen MySpace var stedet der alle var? Vi har gravd frem tre internettfenomener som ikke finnes lenger.

22. januar 2018 av Steffen Nielsen

Her er tre internettgiganter som ikke finnes lenger: 

1. Napster

Fra juni 1999 til juli 2001 var det umulig å snakke om musikk på nettet uten å nevne "Napster". 

Napster var en stor fildelingstjeneste der vanlige pc-brukere kunne dele lydfiler med hverandre via såkalt "peer-to-peer"-deling.  

Cd-samlinger ble rippet og delt med fremmede på nettet. Det var en kjempesuksess, men helt lovlig var det ikke …  

De første protestene kom fra Metallica, som gikk til sak mot Napster. Etter hvert fulgte flere plateselskaper opp, og etter to år la Napster ned virksomheten.  

Senere åpnet Napster igjen som en lovlig tjeneste. Du kan besøke den her

Napster
Napster

Napster var stedet der man delte musikk. I dag har vi tjenester som Spotify i stedet. 

2. MySpace

Fra 2005–2008 var MySpace det mest populære sosiale nettverket i verden. 

Det var umulig å diskutere musikk og populærkultur uten å nevne MySpace, og i USA var det i en kort periode det mest besøkte nettstedet.

Nettsamfunnet startet som et sted der musikere kunne presentere det de lagde, og ble en så stor suksess at eieren Chris Dewolfe i 2005 vurderte å kjøpe Facebook fra Mark Zuckerberg. 

Men prisen på 75 millioner dollar ble i meste laget. I dag har Facebook en markedsverdi på 515 milliarder dollar, mens MySpace lever en heller beskjeden tilværelse her.

MySpace
MySpace

MySpace var en gang det meste besøkte nettstedet i USA.

3. AltaVista

Søkemotoren AltaVista dukket opp i 1995, i nettets tidlige barndom, og var i live helt til i 2011.

Søkemotoren hadde en minimalistisk brukerflate, lik den Google har i dag, men det var teknikken med å indeksere informasjon og levere presise resultater som gjorde Altavista til en suksess.

I 1998 ble det foretatt 13 millioner søk på siden hver eneste dag, og den var en av de meste populære søkemotorene. Google, som ble lansert i 1997, skulle snart komme å overta tronen. I 2003 ble AltaVista med tilhørende portal kjøpt opp av Yahoo. 

I 2013 la den inn årene for godt.

AltaVista søkemotor
AltaVista

Søkemotoren AltaVista var enormt populær i internetts ungdom. I dag er AltaVista borte, og markedet domineres av Google. 

Les også: Slik får du bedre søkeresultater med Google

Få et nostalgisk tilbakeblikk

I bladet Komputer for alle nummer 2/2018 ser vi tilbake på noen produkter der idéen og teknologien var glimrende, men som likevel mislyktes. 

Husker du for eksempel PDA, laserdisk og Netscape?

Du kan gjenoppfriske hukommelsen ved å kjøpe bladet i nærmeste kiosk eller tegne et abonnement. Gjør du det, kan du lese bladet med en gang via appen Wype.

Akkurat nå får du 2 utgaver av Komputer for alle og en elegant Bluetooth-høyttaler for kun kroner 69,50. Du sparer 401 kroner.

Kanskje du er interessert i...