Facebook

Facebook tillater animert reklame

Snart vil du kunne se animert reklame på Facebook, men foreløpig bare som et forsøk.

24. august 2015

Facebook gir nå utvalgte annonsører lov til å bruke animerte GIF-bilder, altså små videoklipp som kjører i en uendelig sløyfe, i sin reklame. Det skriver nettstedet TechCrunch.com.

Til å begynne med er det ment som et forsøk, men hvis ikke Facebook-publikumet lar seg sjenere av de urolige annonsene, vil alle annonsører kunne bruke GIF-reklame i tiden fremover.

I mange år tillot ikke Facebook GIF-annonser, fordi grunnleggeren Mark Zuckerberg mente at det forstyrret brukeropplevelsen. Allerede i mai i år løsnet de likevel litt på reglene og tillot vanlige brukere å benytte formatet.

GIF-bilder har blitt svært populære de siste årene takket være bildedelingssider som Tumbler. Filformatet kan brukes til å dele korte videoklipp, uten at de legger beslag på for mye plass eller båndbredde. Animert GIF blir blant annet brukt som såkalte "reaksjons-GIF", som er et slags bevegelig smilefjes.

Kanskje du er interessert i...