Med over to milliarder brukere er Facebook det klart største sosiale nettverket. Nå vil selskapet forsøke å etterkomme tilbakemeldinger fra brukere ved å nedprioritere grupper og annonsører på tidslinjen, og i stedet prioritere innlegg fra venner og familie.
Mark Zuckerberg, Facebook-sjefen, skriver i et innlegg at de vil gi brukerne en mer positiv opplevelse. Ifølge en undersøkelse fra utviklingsavdelingen til Facebook påvirker nemlig innlegg fra annonsører og medier brukernes humør negativt, mens innlegg fra familie og venner påvirker dem positivt.
Derfor vil Facebooks algoritmer heretter sørge for at du får se flere innlegg fra familie og venner, og færre fra selskaper, medier og andre profesjonelle aktører.
Du kan fremeldes prioritere innhold på Facebook
Hva om det er et selskap eller en gruppe du gjerne vil se innlegg fra? Facebook sørger for at det er enkelt for deg å prioritere innhold fra ditt favorittmedium eller -firma.
Alt du trenger å gjøre er å gå til vedkommendes Facebook-sider, holde musen over følgeinnstillingene og velge ”Se først”. Det betyr at nye innlegg fra denne gruppen alltid vil komme øverst på tidslinjen din.
På den måten kan du for eksempel sikre deg at du aldri går glipp av et Facebook-innlegg fra Komputer for alle.
Mark Zuckerberg lover at endringene vil være på plass i løpet av 2018.