Facebook på pc
© Shutterstock

Facebook vil vise innlegg som betyr mer for deg

Facebook har lovet å gjøre endringer som medfører at du i fremtiden vil se mer innhold fra familie og venner. Det betyr færre annonser og innlegg fra folk som vil selge deg noe.

15. januar 2018 av Peter Skovbjerg Jensen

Med over to milliarder brukere er Facebook det klart største sosiale nettverket. Nå vil selskapet forsøke å etterkomme tilbakemeldinger fra brukere ved å nedprioritere grupper og annonsører på tidslinjen, og i stedet prioritere innlegg fra venner og familie.

Mark Zuckerberg, Facebook-sjefen, skriver i et innlegg at de vil gi brukerne en mer positiv opplevelse. Ifølge en undersøkelse fra utviklingsavdelingen til Facebook påvirker nemlig innlegg fra annonsører og medier brukernes humør negativt, mens innlegg fra familie og venner påvirker dem positivt.

Derfor vil Facebooks algoritmer heretter sørge for at du får se flere innlegg fra familie og venner, og færre fra selskaper, medier og andre profesjonelle aktører.

> Les mer om Facebook her

Du kan fremeldes prioritere innhold på Facebook

Hva om det er et selskap eller en gruppe du gjerne vil se innlegg fra? Facebook sørger for at det er enkelt for deg å prioritere innhold fra ditt favorittmedium eller -firma.

Alt du trenger å gjøre er å gå til vedkommendes Facebook-sider, holde musen over følgeinnstillingene og velge ”Se først”. Det betyr at nye innlegg fra denne gruppen alltid vil komme øverst på tidslinjen din.

På den måten kan du for eksempel sikre deg at du aldri går glipp av et Facebook-innlegg fra Komputer for alle

Mark Zuckerberg lover at endringene vil være på plass i løpet av 2018.

Les også: Slik gjør du Facebook-strømmen mer personlig

Akkurat nå får du 2 utgaver av Komputer for alle samt en elegant Bluetooth-høyttaler for kun kroner 69,50. Du sparer 401 kroner.

Kanskje du er interessert i...