Google vil legge inn annonsefilter i Chrome

Nytt tiltak fra Google kan endre internett for alltid

© Google

Google bygger inn annonsefilter i Google Chrome

Google vil ta opp kampen mot irriterende reklame, som sprettopp-annonser og videoer som spilles uten at du ber om det, ved å legge inn et annonsefilter i Google Chrome – verdens meste brukte nettleser.

5. juni 2017 av Emil Maischnack Jensen

Store deler av innholdet på internett er reklamefinansiert, og det er enorme forskjeller på hvordan forskjellige selskap velger å vise annonser.

Noen prøver å fange oppmerksomheten med sprettopp-annonser og videoer som starter uten forvarsel. Disse «låser» gjerne skjermen i et antall sekunder mens de viser en reklametekst, før du kommer dit du ønsker. Andre velger løsninger som er litt mindre påtrengende.

Vil blokkere annonser i Google Chrome

Med sin «Better Ads Standard» har Google lenge vært en forkjemper for de minst irriterende annonsene. Nå går de enda lenger for å hindre annonser som irriterer brukerne, forteller de i et blogginnlegg.

Det gjør de ved å blokkere irriterende annonser i verdens mest populære nettleser, Google Chrome, og viser kun annonser Google mener er akseptable.

Kommer i begynnelsen av 2018

Søkegiganten har et solid grep om annonsemarkedet på nettet og har nylig informert om at de bare vil vise reklame som ikke irriterer brukeren. Fra nå av vil de jobbe for at enda flere annonser skal følge deres retningslinjer for god annonsering.

Ifølge Google er målet med den nye Chrome-utvidelsen også å bekjempe reklamefiltere som blokkerer alle annonser.

Etter planen skal det integrerte reklamefilteret til Google Chrome introduseres i begynnelsen av 2018.

Kanskje du er interessert i...