Evil google logo

Mottoet til Google er "Don't be evil".

Google får gigantbot for å utnytte markedsdominans

Søkemotorselskapet har fått en bot på nesten 23 milliarder kroner for å utnytte markedsdominansen sin til egen vinning.

27. juni 2017 av Emil Maischnack Jensen

"Don't be evil" har vært Googles motto siden årtusenskiftet. 

Likevel er ikke EU fornøyd med måten nettgiganten oppfører seg på. Det har ført til at EUs konkurransekommissær Margrethe Vestager har ilagt Google en bot på ikke mindre enn 2,42 milliarder euro, nesten 23 milliarder norske kroner, sammen med et krav om at den ulovlige praksisen opphører.

Plasserer egne tilbud høyt

Saken bunner i at Google ifølge EU plasserer egne produkter unaturlig høyt i prissammenligningstjenesten Google Shopping og samtidig nedprioriterer konkurrentene.

Det har man ikke lov til når markedsdominansen er så stor at det i praksis er snakk om et monopol.

Hvis Google ikke endrer praksisen, risikerer de å bli idømt bøter på fem prosent av den daglige omsetningen i Alphabet, morselskapet til Google.

Google melder at de vil lese dommen grundig. Så det gjenstår å se om de godtar boten eller anker dommen.

Kanskje du er interessert i...