facebooklike

Slutt på sponsede innlegg

Facebook slutter nesten helt med de omstridte annonsene.

20. januar 2014

Det sosiale nettverket Facebook melder at de fra og med den niende april legger ned såkalte sponsede innlegg, en form for annonser som utnytter aktivitetene dine. Annonseformatet har gått ut på at personer som liker et visst firma på Facebook, kan brukes i reklame med både profilbilde og navn. Annonseformatet fikk sterk kritikk fra brukerne så snart det ble innført, siden mange mente at det var en krenkelse av privatlivets fred. Det sosiale nettverket havnet også i en juridisk storm fordi det i en del land er forbudt å koble en person til et firma uten tillatelse fra personen.

Men selvsagt kommer annonseringen bare til å forsvinne i sin nåværende form for så å bli erstattet av noe annet. Den nye vrien blir at brukerne fortsatt kan vises i vennenes nyhetsstrøm, men aktivitetene dine blir vist ved siden av annonsen istedenfor inni den.

Kanskje du er interessert i...