Outlook webmail

Enklere vedlegg i epost

Ny funksjon i Outlooks nettpost gjør det mye enklere å sende og redigere store dokumenter.

20. oktober 2014

Nå trenger du ikke lenger sende fram og tilbake en endeløs rekke av vedlagte filer eller få beskjed om at vedleggene er for store til å sende. Hvis du bruker Microsofts nettposttjeneste Outlook og vil legge ved en fil, kan du legge dokumentet ditt opp på Microsofts nettlagringstjeneste, som heter OneDrive. Dermed kan Outlook bare sende en lenke til dokumentet istedenfor å bruke et vedlegg. Det betyr at du kan sende større filer enn de rundt 10 MB, som er den vanligste grensen.

Det kan ligne på Google Disk og Google Dokumenter, som er kjent for de fleste som har smartmobiler med Android. Det vil si at alle mottakerne automatisk kan redigere i dokumentet uten at de trenger å sende det tilbake med rettelsene. På den måten kan alle se hva som er endret, og du slipper å ta imot og sende masse epost.

Når du får en OneDrive-fil, vil den ligne den på alle andre, vedlagte filer. Forskjellen er bare et lite ikon som viser en sky.

Funksjonen fungerer på Outlooks nettpost på datamaskiner og mobilversjonen til iPhone, Android og Windows Phone. De første brukerne kan allerede bruke funksjonen, og Microsoft regner med at den vil være tilgjengelig for alle i november.

Kanskje du er interessert i...