KOM_NO_171802-NR12_J_PDF_PAKKE_Web

Så lett lager du en pdf

Windows 10 har en innebygd smartfunksjon som kan lage pdf-er av et hvilket som helst dokument.

20. juli 2016

Pdf-formatet er et fantastisk universalverktøy som gjør at man kan utveksle dokumenter på tvers av programmer og operativsystemer. Vel å merke så lenge du har et program som kan lese formatet, for eksempel Adobe Acrobat. Å lage pdf-dokumenter har imidlertid vært litt trøblete fordi du har måttet bruke for et ekstra program.

Men den tid er forbi. I Windows 10 er det bare å taste Ctrl + P så lager du en PDF av det åpne dokumentet. Det virker i et hvilket som helst program – som Excel, Word og nettleseren.

Når du har tastet tastatursnarveien, åpner Windows en skrivermeny. Nå velger du Microsoft Print to PDF og klikker på Skriv ut. Deretter velger du hvor du vil arkivere pdf-en. Så lett er det.

Du kan selvfølgelig lage pdf-er selv om du har en tidligere Windows-versjon, men da trenger du programmet CutePDF Writer.

Kanskje du er interessert i...