Rik Ferguson

Bryt kjedebrevet

Den utbredte bruken av e-post og sosiale nettverk har pustet nytt liv i den gamle kjedebrevsvindelen. Men hva kan du gjøre for å gjenkjenne en svindel på en effektiv måte, og hva bør du gjøre med den når du gjør det?

11. november 2012
kædebrev

Av sikkerhetsekspert Rik Ferguson hos Trend Micro. Kjedebrev er ikke noe nytt, jeg husker fortsatt at jeg mottok et og annet i postkassen min i gode, gamle dager før vi fikk Internett. Faktisk kan ett av de eldste eksemplene, "Send en krone" kjederevet, dateres helt tilbake til 1935.

Kjedebrev kommer i mange former, bli-rik-fort-svindler (vanligvis pyramide), følelsesmessig manipulerende historier eller meldinger utformet for å utnytte overtroiske forestillinger. Det grunnleggende målet er fortsatt det samme - å overbevise mottakeren om å lage et antall kopier og sende dem videre til så mange mennesker som mulig, og dermed holde liv i svindelen.

KOMPLETT SIKKERHETSPAKKE: Med en komplett sikkerhetspakke fra Komputer for alle får du magasinet "Helt sikker PC" + CD med 6 sikkerhetsprogrammer + et supersmart program som kan spore PC-en. www.komputer.no/tilbud/21682/form/redaktionel/1

Innføringen og den utbredte bruken av e-post pustet betydelig nytt liv inn i denne aldrende svindelen. En av faktorene som naturlig minsket spredning av kjedebrev per post, var at man fysisk måtte lage kopier av brevet, enten for hånd eller, hvis du var virkelig teknologisk avansert, med en kopimaskin. E-post eliminerte dette tidkrevende kravet med et museklikk og gjorde videreføring av svindelen altfor lett. Sosiale nettverk har redusert innsatsen ytterligere, de krever kun en enkel statusoppdatering, det er ikke engang nødvendig å velge mottakere selv.

HVA KAN DU GJØRE FOR Å GJENKJENNE EN SVINDEL Selv om kjedebrev kan virke ganske harmløse på overflaten, så kan og vil antallet mangedobles, de kan ha reelle konsekvenser og som et minimum fylle opp innbokser og kaste bort tiden din. For å få et inntrykk av hva slags effekt moderne e-postbaserte kjedebrev kan ha, bør du vurdere dette. Hvis du sender en kopi av en e-post til bare ti venner, og de igjen videresender hundre e-postmeldinger, vil de hundre mottakerne sende 1000 e-poster, og på bare 15 sykluser vil vi komme opp i svimlende 10 000 000 000 000 000 e-postmeldinger.

Syke barn, verdensrekorder, virusadvarsler eller gratis penger fra Bill Gates – det er ingen mangel på oppfinnsomhet i kjedebrevenes verden. Men hva kan du gjøre for mest effektivt å gjenkjenne en svindel, og hva bør du gjøre med den når du gjør det?

Et kjedebrev må per definisjon inkludere en formaning om å dele eller videresende meldingen til så mange mennesker som mulig i teksten. Generelt sett, hvis du mottar en e-post eller leser et innlegg på et sosialt nettverk som inneholder slike instruksjoner, kan du overføre den til kjedebrevboksen, spesielt hvis den er ledsaget av advarsler om alvorlige konsekvenser hvis du ikke følger instruksene. Disse e-postmeldingene bør slettes uten at du ofrer dem en tanke. Det har vært enkelte spekulasjoner om at kjedebrev kan være et forsøk på å generere store lister over kjente e-postadresser for bruk i spam-kampanjer, men ettersom hver avsender velger mottakerne av sine egne kopier av brevet, er dette likevel svært lite sannsynlig. Faktisk representerer kjedebrev en flodbølge av spam i seg selv, og en selvforsterkende en også. Hvis du noen gang er usikker på lovligheten av en bestemt kommunikasjon, vil en rask sjekk på den svindelavslørende nettsiden snopes.com gjøre ting klare for deg.

Mens bruk av e-post har redusert enkel spredning av slike uønskede skriftlige meddelelser betydelig, er det også riktig å si at det å trykke på slett-knappen, eller å installere en effektiv antispam-løsning, kan gjøre det enda enklere å bli kvitt dem.

KOMPLETT SIKKERHETSPAKKE: www.komputer.no/tilbud/21682/form/redaktionel/1

Kanskje du er interessert i...