Dansk seilklubb tapte 33 000 kroner i epostsvindel.

Dansk seilklubb tapte over 33 000 kroner i epostsvindel.

© Shutterstock

Dansk seilklubb tapte 33 000 kroner i epostsvindel.

Svindlere lurte en dansk seilklubb for 33 000 kroner i en epostsvindel. En ekspertvurdering tyder på at hver fjerde bedrift har opplevd noe av det samme.

13. september 2017 av Christian Slot

Hei Rudy

Vi må betale en leverandør i dag. Hvilke bankopplysninger trenger du for å foreta utbetalingen?

Vennlig hilsen
Jan”


Meldingen over er sendt fra Jan Ludvigsen, formann i seilklubben, til klubbens kasserer. 

I den neste meldingen spør formann Jan om 33 000 kroner, som skal overføres til vedlagte bankkontonummer.

Så fint at Jan har funnet ny båt til klubben, tenker kasserer Rudy og betaler.

Ikke oppmerksom på svindel

Problemet er at avsenderen ikke er formann Jan. Det er derimot en svindler som er i ferd med å stjele 33 000 kroner fra klubbkassen via såkalt «direktørsvindel».

Kasserer Rudy står på farten til å dra på ferie og har det travelt, derfor er han ikke oppmerksom på små skrivefeil i den første meldingen. Både avsender og epostadresse til formannen ser ut som vanlig, så han foretar utbetalingen.

Svindlerne hadde nemlig laget en ny epostkonto og brukt formann Jan Ludvigsens opplysninger i kontonavnet. 

I videre epostutveksling brukte de en annen adresse, og det kan man se ved å klikke på svaradressen i den opprinnelige meldingen.

Det var først da kassereren klikket på svaradressen i meldingen, at han så at avsenderadressen ikke var riktig.

Ekspert: Mange har opplevd svindel

Sikkerhetssjefen for dataavdelingen til Bdr. A&O Johansen, Henning Mortensen, anslår at «minst en firedel» av alle danske bedrifter har vært utsatt for lignende forsøk på svindel.

«Direktørsvindel rammer bedrifter hele tiden, men jeg tror at de færreste går i fellen, siden denne formen for svindel har fått så stor oppmerksomhet. For de som gjør det, er det dessverre ofte en stor belastning, for det dreier seg gjerne om store beløp», sier han.

Den danske seilklubben forsøkte å få pengene tilbake, men bankkontoen det ble utbetalt til, var bare en mellomstasjon før pengene ble sendt ut av Danmark.

Gode råd mot direktørsvindel:

  • Sjekk svaradressen øverst i eposten: Er den annerledes enn avsenderadressen?
  • Lag regler om at flere skal godkjenne pengetransaksjoner, bruk gjerne andre kanaler, for eksempel tekstmelding.
  • Sjekk språket. Er det unormalt mange grammatiske feil? Det tyder på oversetterprogrammer.  

Kanskje du er interessert i...