Svindlere prøver å lure deg med spam og phishing
Spam

Det blir stadig vanskeligere å avsløre epost som prøver å svindle deg, men her er seks gode råd.

© Shutterstock

Seks råd som sikrer deg mot svindel og spam

Du kjenner sikkert til epost som lover deg gratis penger, billig elektronikk eller som hevder å være oppdateringer fra myndighetene. Det gjelder å være våken for å unngå å bli svindlet. Her er seks gode råd om hvordan du sikrer deg mot falsk epost.

13. mars 2017 av Christian Slot

En epost fra Skatteetaten ligger i innboksen og hevder at skatteoppgjøret er klart. Men før du klikker på noe i meldingen bør du være sikker på at avsenderen er den de gir seg ut for å være – og ikke en svindler.

I verste fall risikerer du at bankkontoen blir tømt.

Slik uønsket epost kalles blant annet spam og phishing (søppelpost og nettfiske på norsk), og hensikten med meldingen er å lure deg. Det kan være:

  1. Ved å lokke deg inn på en hjemmeside som infiserer pc-en med virus. 
  2. Ved å få deg til å laste ned et vedlegg som inneholder virus eller installerer "ransomware", altså utpressingsvirus, på pc-en.
  3. Ved å få deg til å sende personlig informasjon med hensikt om å skaffe seg tilgang til bankkontoen din.
Les også: Hva er utpressingsvirus?

Slik oppdager du spam:

1. Sjekk avsender

Er avsenderen (det som står etter @) ukjent, bør du være på vakt.

Hvis "skatteoppgjøret" for eksempel kommer fra ”@navnnavnesen.skatt.no”, og avsenderadressen også inneholder en tallrekke, bør alarmklokkene ringe. Dette er sannsynligvis søppelpost som fisker etter personlige opplysninger.

2. Vær oppmerksom på vedlegg

Åpne aldri et vedlegg før du er absolutt sikker på at du kan stole på avsenderen.

Filene kan inneholde virus eller de kan gi hackere tilgang til pc-en slik at filene kan bli tatt som gissel – det som ransomware eller utpressingsvirus.

Pas på med at klikke på filer fra ukendte afsendere.

Her er en epost som havnet i artikkelforfatterens innboks nylig. Svindlerne forsøker å få meg til å laste ned en fil som Google har merket som virus.  

Avsenderen er dessuten «kevin85.com», og han kjenner jeg ikke til.

3. Vær oppmerksom på dårlig språk

Spam har ofte et klønete språk fordi hackere gjerne bruker oversettelseprogrammer som Google Translate, og kjører originalteksten gjennom det.

4. Før musen over koblinger

Når du fører musen over koblinger i eposten, vil du se mottakeradressen nederst i nettleseren. Det kan gi deg svar på om det er en sikker adresse.

5. Send aldri personlig  informasjon i epost

Skatteetaten og andre offentlige myndigheter vil aldri be om personlige opplysninger eller konto- og kortopplysninger i en epost. Får du spørsmål om det, er det svindel.

Ring dem hvis du er usikker.

6. Er du i tvil – vent

Er du i tvil, vent med å åpne meldingen, klikke på koblinger eller laste ned vedlegg.

Søk på avsenderen eller på noen av avsnittene i Google for å se om andre har hatt problemer med den samme eposten.

6. Ikke kanseller eller svar på meldingen – bare merk den som "uønsket" eller "spam"

Det bare én ting å gjøre hvis du finner ut at en melding er spam, nemlig å opprette et filter slik at søppelpost havner der og ikke i innboksen. 

Du må ikke kansellere eller melde deg av eposten via ”unsubscribe” eller liknende. Det gir avsenderen signal om at epostadressen er aktiv, og dermed får du enda mer uønsket epost. 

Les vår store test av sikkerhetsprogrammer. De kan sikre pc-en mot ondsinnet programvare som virus, nettfiske og uønsket epost.

Tegner du et abonnement på Komputer for alle nå, får du tilgang til de fem siste bladene via appen Wype.

Kanskje du er interessert i...