Undersøkelse om strømmetjenester med annonser
© Shutterstock

Vi du se annonser på Netflix eller HBO-Nordic?

En ny dansk undersøkelse viser at over halvparten av brukerne ville akseptert annonser på strømmetjenester hvis det førte til at abonnementsprisen ble lavere.

15. mars 2018 av Peter Skovbjerg Jensen

Vi er mange som ser serier og film på Netflix, HBO Nordic og andre strømmeplattformer. Men hadde vi vært villige til å akseptere annonser på disse plattformene, hvis det hadde medført at de ble billigere?

I en ny undersøkelse sier 59 prosent av alle dansker at de er villige til å akseptere reklamebolker på opptil ett minutt hvis abonnementet hadde blitt 41 prosent billigere. 

Selv om både Netflix og HBO avviser at annonser er aktuelt for dem, men det er ingen tvil om at de er klare for reklamefinansierte tjenester om de blir presset til det i fremtiden.

> Les om alt du kan strømme her

Danske TV2 har gjort det

Som de første i Europa innførte danske TV2 en slik mulighet i strømmetjenesten TV2 Play. Der kan man få et billigere abonnement, hvis man er villig til å akseptere annonser.

Ifølge TV2 har denne forretningsmodellen vært en suksess. 

Også den amerikanske strømmetjenesten Hulu tilbyr en slik løsning; de har en tjeneste med annonser og én uten.

Reklamefinansierte aktører

På den andre siden har vi YouTube. Tjenesten deres er reklamefinansiert, men har et abonnementstilbud som heter YouTube Red, hvis du vil slippe reklamen. Facebook er den neste aktøren ut i dette markedet. De har satt av en milliard dollar til å produsere tv og serier som du fritt kan strømme og dele som du vil. Penger vil de tjene på annonser.

Hvis de lager god tv og publikum aksepterer annonsene, blir det spennende å se hvordan konkurrentene vil takle dette. Spesielt de tjenestene hvor vi betaler for å slippe unna reklame. For hvis underholdningen blir gratis, hvor mye annonser er vi villige til å akseptere?

> Akkurat nå får du to nummer av Komputer for alle og en smart nødlader
for kun kroner 69,50. Du sparer 401 kroner.

Kanskje du er interessert i...