Over 60 prosent av amerikanske «millennials» deler passord til HBO og Netflix

Tre av fire unge amerikanere deler passord.

© Shutterstock

Brukerne lurer strømmetjenestene

Nye undersøkelser viser at brukerne deler passord til strømmetjenester som Netflix og HBO.

6. juni 2017 av Christian Slot

En undersøkelse gjennomført av det amerikanske analyseselskapet Fluent viser at over 60 prosent av amerikanerne i aldersgruppen 19–34 år, de såkalte millennials, enten brukte andres passord eller delte sitt eget til forskjellige strømmetjenester, med andre.

I gruppen som utgjorde resten av brukerne, var det litt under halvparten, 48 prosent, som gjorde det samme.

Deling av passord har lenge vært debattert blant de forskjellige strømmetjenestene. Det virker som om mange brukere ikke bryr seg om de opphavsrettslige forholdene.

Ledere i store selskaper som Netflix og HBO har tilsynelatende gitt opp kampen – fordi problemet ikke er stort nok. Med nesten 130 millioner betalende abonnenter på verdensbasis klarer nemlig Netflix seg ganske brukbart – men de fleste selskaper er ikke Netflix og HBO. Det at de store selskapene har gitt opp, gjør ikke delingen mindre alvorlig eller mer lovlig.

Hvor ærlige er vi?

En ny undersøkelse fra analyseselskapet YouGov for danske Søndagsavisen viste at en tredel av danskene også hadde et slepphendt forhold til passord, og dermed også lovverket.

Et nærliggende spørsmål er hvem vi ligner mest – danskene eller amerikanerne? Det er nemlig sannsynlig at vi nordmenn gjør akkurat det samme.

Kanskje du er interessert i...