Russisk propaganda

Dette er ett av de mange oppslagene som russiske aktører delte under den amerikanske valgkampen i 2016.

© US Intelligence Committee

Nå kan du sjekke om du følger russisk propaganda

Russiske aktører benyttet Facebook i forsøket på å påvirke det amerikanske valget i 2016. Nå vil Facebook si fra til brukere som har sett den russiske propagandaen.

27. november 2017 av Peter Skovbjerg Jensen

Fulgte du det amerikanske valget i 2016 på Facebook?

Det er stor sjanse for at du kan ha sett russiske oppslag forkledd som normale valgkampanjer. I forbindelse med en granskning i den amerikanske kongressen, vil Facebook nå advare brukere som har sett de russiske sidene. Det gjør de ved hjelp av en ny funksjon der brukerne kan se om de har fulgt eller ”likt” oppslag som er russisk propaganda.

Ifølge Facebook er det viktig å vise brukerne hvilke grupper som ble styrt av russiske aktører. Dette skjer samtidig med at Facebook jobber med å begrense mengden av falske nyheter som blir spredd via det sosiale mediet.

“”Det er en del av vårt pågående arbeid med å beskytte plattformen og menneskene som bruker den, mot aktører som forsøker å undergrave demokratiet,” skriver Facebook på hjemmesiden sin.

Økt sikkerheten i hjemmet med et overvåkingskamera. Hold øye med hus og hjem fra smarttelefonen når du ikke er der selv. Få et overvåkingskamera og to nummer av Komputer for alle for bare 69,50 kroner.

Russlands innflytelse på det amerikanske valget

Det russiske Internet Research Agency (IRA), som visstnok skal ha forbindelser til den russiske regjeringen, kjøpte annonser og opprettet grupper på Facebook for å så splid blant amerikanske velgere. Det melder både Facebook og amerikanske myndigheter.

Russisk propaganda

Dette er et av de mange oppslagene som russiske aktører delte under den amerikanske valgkampen i 2016.

© US Intelligence Committee

Ifølge Facebook nådde IRA-propagandaen hele 126 millioner brukere under valget. Det har fått den amerikanske kongressen til å sette i gang en større granskning av sosiale mediers sårbarheter ovenfor utenlandske aktører.

Flere stor internett-plattformer, som Facebook, Google og Twitter, legger i disse dager frem planer om hvordan de skal sikre at disse mediene ikke blir brukt til å påvirke fremtidige valg.

> Les mer om Facebook her

Kanskje du er interessert i...