Liveshopping

På hjemmesiden til Elkjøp kan du bestille tid hos en selger som kan vise produktene i butikken og svare på spørsmål i en videosamtale.


Gå i fysiske butikker hjemmefra

Fysiske butikker lider under koronakrisen, men nå har det kommet nye muligheter til å handle hjemmefra i fysiske butikker.

13. mai 2020 av Henning Dadkhah Rasmussen

Mange butikker sliter på grunn av koronapandemien. Få besøkende gir lav omsetning, og i noen tilfeller har det også ført til konkurser.

Det har fått mange til å tenke alternativt. Det har blitt lansert alternative løsninger for å ta en tur i butikken og nye måter å prøve produkter på, uten at du behøver å gå hjemmefra.

Mange mindre butikker har også tatt i bruk sosiale medier og arrangerer for eksempel nettauksjoner for å få fart på salget i nettbutikkene sine.

Videosamtaler med en selger i butikken

Også store og etablerte kjeder har blitt nødt til å tenke nytt for å opprettholde omsetningen i en tid da folk helst holder seg hjemme.

Det har fått elektronikkjeden Elkjøp til å lansere "live shopping". Det vil si at du bestiller tid med en selger i en av kjedens butikker.

Du mottar en epost med en kobling til videosamtaletjenesten Microsoft Teams like før avtalen du har gjort med butikken. Når du åpner koblingen fra pc-en eller telefonen, kan du føre en videosamtale med en selger i butikken, og han eller hun kan svare på spørsmål og vise deg produkter du er interessert i.

Velger du å kjøpe varen, kan du bruke Klikk og hent, og hente varen i den nærmeste fysiske butikken, eller du kan få den tilsendt med posten. Du kan betale med Vipps eller på vanlig måte i butikken hvis du velger å hente varen. 

Det er altså mulig å dra i butikken uten å være der. 

> Les også: Slik holder du møte på nettet

Liveshopping i Elkjøp

Du gjør en avtale, og deretter har du selgeren for deg selv i 20 minutter.

Prøv klær og briller hjemmefra

Andre nettbutikker gir deg mulighet til å prøve klær hjemme før du bestemmer deg for å kjøpe. Det kan foregå ved at du fysisk mottar varene, prøver dem og returnerer det som ikke passer. Returfrakt betales i så fall av butikken.

Noen nettbutikker tar i bruk moderne teknologi. Hos optikerkjeden Specsavers kan du for eksempel prøve brillene digitalt.

Det gjør du ved å la hjemmesiden bruke kameraet på telefon eller pc. Deretter gjør siden et opptak av deg fra flere vinkler. Deretter ser du et bilde av deg selv med brillene du vil prøve.

Bildet er i 3D, slik at du kan se hvordan du ser ut med brillene på fra flere vinkler.

Få svar på spørsmål med én gang

Etter hvert har de fleste nettbutikker fått en chat-funksjon der du raskt kan komme i kontakt med en kundebehandler i butikken.

Det er enkel og rask løsning for å få svar på spørsmål du måtte ha om en vare, og det er litt som den hjelpen du ville fått hvis du hadde snakket med vedkommende i en fysisk butikk. 

Forskjellen er bare at du får hjelpen hjemme, helt smittefritt.

Du kan naturligvis også handle på nettet som du pleier. I denne artikkelen får du gode råd om hvordan du gjør det sikrest mulig.

Kanskje du er interessert i...