Innholdsoversikt
- 1. Underlig avsenderadresse
- 2. Feil logo
- 3. Du blir bedt om å oppgi følsom informasjon
- 4. Pass deg for vedlagte filer
- 5. Manglende samsvar mellom domene og kobling
- 6. Ubehjelpelig språk
- 7. Du vil jo ikke gå glipp av en pakke!
- 8. Antivirusprogrammet sender advarsler via e-post
- 9. E-posten prøver å stresse deg ved å gi inntrykk av at noe haster
- 10. Du må bare bekrefte noe …
- Last ned artikkel fra bladet (PDF)
Det dukker opp et e-brev i innboksen som ser ut til å stamme fra et transportselskap.
Bud - skapet går ut på at det er en pakke på vei med posten, men at det har oppstått et lite problem. Pakken kan nemlig ikke leveres før du har be - talt et mindre beløp.
Det virker umiddelbart troverdig, og du føler kanskje at du bør reagere, men e-post av denne typen er nesten alltid svindel.
Her forsøker svindlere å benytte nettfiske til å frarøve deg følsomme opplysninger som betalingsinformasjon, personnummer eller passord.
Dessverre dukker det opp stadig flere av disse e-postene i milliarder av innbokser over hele verden. Globalt antas det nå at 1,2 prosent av all e-post som sendes, egentlig er forsøk på nettfiske.
Prisen kan bli høy
Går du i en av hackernes mange feller, risi - kerer du først og fremst å installere skadevare på din egen pc.
Det kan føre til at du senere mister personlige, viktige filer. Du kan også havne i et langt verre uføre og for eksempel bli utsatt for identitetstyveri eller i verste fall miste alle dine oppsparte midler – hvis hackerne klarer å lure deg til å utlevere sensitiv informasjon.
Hackerne har blitt flinkere
Noen svindelforsøk er lettere å gjennomskue enn andre, men den teknologiske utviklingen gjør det stadig mer krevende å oppdage hva som er svindel og hva som er ekte.
Tidlig i 2025 måtte for eksempel Google sen - de ut en advarsel til alle Gmail-brukere om at 2,5 milliarder kontoer hadde blitt mål for hackere som benyttet kunstig intelligens til å gjø - re svindelforsøkene mer troverdige.
Heldigvis er det langt fra alle hackere som er så utspekulerte, og det er ikke på noen måte umulig å gjennomskue svindelforsøkene. Men det krever at du vet hvilke tegn du skal se etter i innboksen.
1. Underlig avsenderadresse
På skjermen ser du et eksempel på hvordan en e-post som utgir seg for å komme fra Microsoft, og handler om mistenkelig aktivitet, kan se ut.
E-posten er egentlig fra en svindler, og det ser du blant annet ved å kaste et kritisk blikk på avsenderadressen.
Den er lang og kronglete og oppfyller ikke standarden man må kunne forvente fra et seriøst selskap som Microsoft.
2. Feil logo
Et annet tegn på at denne e-posten er fra svindlere, og ikke fra Microsoft, er at Microsoft 365-grafikken ikke stemmer overens med selskapets grafiske uttrykk.
For det første er ikke skriftfargen den samme som Microsoft benytter i sin markedsføring. For det andre ville teksten ”Microsoft 365” alltid vært ledsaget av den velkjente Microsoft-logoen til venstre for teksten.
3. Du blir bedt om å oppgi følsom informasjon
Uansett hvor korrekt språket er og hvor troverdig meldingen virker, må du aldri oppgi følsom informasjon som passord i en e-post. Det gjelder særlig hvis meldingen kommer uten noen forutgående dialog der du blir bedt
om å gjøre det.
Selskaper som Facebook eller Netflix, banken din eller myndighetene vil aldri be deg om å oppgi slik informasjon via vanlig e-post.
4. Pass deg for vedlagte filer
Hvis du mottar en e-post der du blir bedt om å åpne en vedlagt fil, er det stor fare for at det er forsøk på svindel.
Det er ikke uvanlig at hackere skjuler virus og skadevare i selv vanlige filtyper som pdf-filer, som vanligvis brukes til for eksempel fakturaer eller kontrakter.
Hvis du åpner den vedlagte filen på pc-en, risikerer du å aktivere en skjult kildekode som infiserer maskinen med skadelig programvare.
Det kan være løsepengevirus som låser filene dine og krever betaling for å låse dem opp, eller spionprogrammer til å overvåke deg.
5. Manglende samsvar mellom domene og kobling
Lenker og e-postadresser fra svindlere vil ofte ha ukurante domenenavn som ikke samsvarer med det offisielle navnet på selskapet svindlerne hevder å representere.
I eksempelet over har man forsøkt å utgi seg for å være fra strømmetjenesten Prime Video, men koblingen, eller URL-adressen, som du blir bedt om å klikke på i meldingen, heter ”amazonvideos.org”, og det er jo noe annet enn det virkelige domenet, nemlig ”primevideo.com”.
Noen hackere skjuler en falsk hjemmeside bak en kobling som ligner det riktige domenet.
Det er lett å sjekke om en lenke er legitim ved å kopiere den til utklippstavlen og legge den inn i verktøyet for sjekk av nettsider hos sikkerhetsselskapet TrendMicro.
Det finner du her: komputer.no/lenkesjekk
6. Ubehjelpelig språk
Selv om kunstig intelligens gjør det lettere å skjule svindel, er mange svindelmeldinger preget av et håpløst uidiomatisk språk.
Svindlere vil gjerne lure alle, uansett nasjonalitet, og derfor er de ikke så nøye med språkbruken.
Vær særlig skeptisk til språkfeil og formuleringer som ikke virker norske, for eksempel altfor mange eiendomspronomener …
7. Du vil jo ikke gå glipp av en pakke!
Et av de mer utbredte svindelforsøkene handler om en pakkeutlevering som skal ha gått skeis. Meldingen, som ofte også sendes som sms, kommer som regel uventet og inneholder en kobling du må klikke på for å ”rette opp feilen”.
E-posten kan for eksempel påstå at det er feil i mottakeradressen, eller at det har kommet et uventet tollkrav på pakken, som skal betales via en lenke. Hvis du ikke reagerer, risikerer du ifølge meldingen at pakken blir returnert.
Får du e-post av denne typen, bør du alltid sjekke om du faktisk har bestilt noe, og om det i så fall skal leveres av transportøren som angivelig har sendt meldingen.
8. Antivirusprogrammet sender advarsler via e-post
Med mindre du har abonnert på et nyhetsbrev, hører du sjelden fra antivirusprogrammet ditt via e-post, og i hvert fall ikke om trusler på maskinen.
Slike advarsler vises direkte på pc-skjermen.
Får du e-post som hevder å være sendt fra antivirusprogrammet, kan du trygt slette den.
I stedet åpner du antivirusprogrammet på maskinen og kjører et virussøk – for sikkerhets skyld.
9. E-posten prøver å stresse deg ved å gi inntrykk av at noe haster
Mange av oss treffer forhastede slutninger når vi får panikk. Derfor har e-postsvindel ofte en lettere alarmistisk tone.
Det kan for eksempel hevdes at du vil miste tilgangen til en brukerkonto hvis du ikke følger instruksene i e-posten.
Meldingen vil ofte inneholde en kobling til en falsk nettside som ligner den offisielle.
Hvis du legger inn påloggingsinformasjon der, gir du hackerne tilgang.
Er du i tvil, kan du alltid sjekke kontoen til tjenesten som omtales i e-posten, ved å oppsøke selskapets offisielle nettside eller åpne den tilhørende appen og logge inn for å se om alt er som det skal.
10. Du må bare bekrefte noe …
Det er alltid hyggelig med gode nyheter, for eksempel om at du har arvet et større beløp fra en fjern og ukjent slektning eller har vunnet en stor premie. Haken er bare at du må bekrefte noe før du kan få pengene.
Ifølge avsenderen kan det gjøres både raskt og enkelt, men det er som regel svindlere som står bak slike meldinger.
Når du tror du bekrefter mottak av en premie, gir du i stedet uvedkommende tilgang til personlig informasjon og kan dermed få alvorlige problemer.
Får du e-post av denne typen, bør du først sjekke om du har deltatt i konkurransen som nevnes. Ta eventuelt kontakt med avsender, men uten å klikke i e-posten.











