Hudd: Nytt sosialt medium – utviklet i og for Norge

I går ble den norske SoMe-appen Hudd lansert, og responsen lover foreløpig godt for fremtiden. Her kan du lese mer om både appen og lanseringen.

hudd app
© Hudd

Det låter smått utrolig, men det mest utrolige er kanskje likevel at ingen har gjort det før, for hvor vanskelig kan det egentlig være å lage et sosialt medium?

Akkurat det skal ikke vi ha noen formening om, men nå er faktisk selskapet Hudd AS etablert som et norsk alternativ til nettopp tungvektere som Facebook og X.

”Hudd er en motvekt til negativiteten i sosiale medier”, ifølge grunnlegger Eigil Arff Tarjem som står bak prosjektet. Navnet Hudd er visstnok en fornorsking av ”hood”, som i ”neighborhood” – altså engelsk for naboskap.

Motivasjonen skal ifølge Tarjem være at han vil gi barna sine et alternativ til den til tider ganske giftige tonen på andre sosiale medier.

Annonsefritt og krav til identifisering

Forretningsmodellen satser på at brukerne selv valgfritt skal betale for ekstra funksjoner. Tanken er at tjenesten på den måten skal klare seg uten bannerannonser i appen.

Alle brukere må dessuten identifisere seg med Vipps, for å sikre at det bare er levende mennesker på tjenesten, og ingen ”boter”.

Tjenesten skal også fungere uten avhengighetsskapende og manipulerende algoritmer som ”lurer oss til å sløse bort hverdagen vår med masete, irrelevant innhold” – for å sitere nettsiden.

Hva gjør Hudd annerledes?

Det blir interessant å se om Hudd med tid og stunder kan utgjøre et reelt alternativ til Facebook når foreninger, lag, skoler og frivillige organisasjoner planlegger sine samlinger, arrangementer og annet.

Tanken er i hvert fall å gi brukerne et alternativ, spesielt til Facebook, i en tid preget av "manipulerende algoritmer og støyende reklame". Det gir Hudd uttrykk for i følgende punkter som er hentet fra selskapet selv:

  • Kun ekte brukere: Alle brukere må identifisere seg med Vipps og bruke sine ekte navn, noe som sikrer troverdighet og trygghet.
  • Fokus på nærmiljøet: Lokal nyhetsfeed med oppdateringer fra venner og naboer i ditt eget nabolag.
  • Ingen avhengighetsskapende algoritmer: Hudd viser kun innhold fra ditt nærmiljø og venner, uten manipulerende teknikker.
  • Kronologisk nyhetsstrøm: Alt innhold vises i rekkefølgen det ble publisert – helt uten favorisering.
  • Ingen støyende reklame: Hudd er 100 % reklamefri. Ingen bannerannonser vil forstyrre opplevelsen.
  • Full personvernkontroll: Brukerne har full kontroll over hva de deler, og med hvem.
  • Positivt fellesskap: Appen setter klare regler for oppførsel, med fokus på respekt og positivitet.
  • Oppdag nabolaget ditt: Utforsk et unikt nabolagskart som knytter deg til naboer, lokale arrangementer og bedrifter.
  • 100 % norskeid og norskdrevet: Hudd eies og drives av norske privatpersoner og investeringsselskaper.

Et døgn etter lanseringen ligger faktisk Hudd-appen på topp 10-listen i kategorien sosiale medier både i App Store og Google Play Butikk.

Med brukere kommer innhold

I skrivende stund øker antall brukere raskt, og i dag tidlig varslet en av disse om en kollisjon i Vika i Oslo, før politiet selv rakk å skrive om dette i sin app. Brukeren benyttet alarmfunksjonen i Hudd, som varsler andre brukere om kritiske hendelser.

Hudd har både lokale og landsdekkende nyhetsstrømmer som skal gjøre det enkelt for brukerne å kommunisere med andre brukere i nærmiljøet.

"Vi er utrolig stolte av mottakelsen Hudd har fått allerede," sier Eigil Arff Tarjem, gründer av Hudd. "Vår visjon har hele tiden vært å skape noe som føles ekte og relevant, og det å se at så mange omfavner appen fra dag én gir oss enorm motivasjon til å fortsette utviklingen."

Vi kan ikke annet enn å ønske lykke til og er straks i gang med å teste ut appen. Det kan du gjøre også. Søk etter "Hudd" i Google Play Butikk eller App Store.

Første dag etter lanseringen varslet en Hudd-bruker om trafikkulykke i Oslo før politiet selv rakk å gjøre det i sin app.