Google Chrome blokkerer reklame og sprett-opp-annonser
© Shutterstock

Google Chrome blokkerer reklame og sprett-opp-annonser

Fra nå av vil du forhåpentligvis få færre annonser når du bruker nettleseren Google Chrome. Chrome har nemlig fått en innebygd "ad-blocker", (annonseblokkering), som skal gjøre brukeropplevelsen bedre.

15. februar 2018

Google har lenge snakket om å gjøre brukeropplevelsen i Google Chrome bedre, og nå ser det ut som endringene endelig har kommet.  

De går ut på at Google legger inn en annonseblokkering som stopper annonser, videoer som spiller automatisk, og sprett-opp-annonser, hvis de ikke overholder faste kvalitetsstandarder.  

Når endringene er gjennomført bør du få færre "dårlige" annonser, og det skal ikke spille noen rolle om du bruker mobiltelefon eller pc.

Samarbeid mot dårlige annonser

Sammen med andre store selskaper, som Facebook og Microsoft, er Google medlem av gruppen 'The Coalition for Better Ads,' . De har sett på hvilke typer nettannonsering som irriterer folk mest. 

Sammen har de laget en liste over tolv typer nettopplevelser som annonsører bør unngå, og nå vil Google altså håndheve listen i nettleseren Chrome.

Blant de tolv typene finner du blinkende animerte annonser, videoer med lyd som spiller automatisk og annonser over helt skjermen som du må navigere forbi for å komme til siden du ville besøke.

Google ad blocker

Det er annonser og bannere som dette, The Coalition for Better Ads har kommet til at irriterer brukerne mest. Disse får vi altså se færre av i fremtiden. 

Les mer om annonseformatene her.

Hjemmesider må bestå testen

I et blogginnlegg forklarte Google at de vil analysere de enkelte hjemmesidene for å avgjøre om de passerer kravene som er satt. Deretter får sidene en karakter: Passing (godkjent), Warning (advarsel) eller Failing (dumpet).

Hjemmesider som ikke får karakteren Passing (godkjent) vil få en advarsel og har deretter 30 dager på seg til å endre annonseformatet.

Gjør de ikke det, vil Chrome heretter blokkere alle annonser – godkjente som ikke-godkjente – på den aktuelle hjemmesiden.

Praktisk betydning

Hvis du som bruker havner på en hjemmeside der Google har blokkert annonser, vil du få en melding på siden, og få muligheten til å aktivere annonsene igjen. Du unngår ikke annonser og reklame, men vil oppleve færre annonser og reklame som gjør det vanskelig å navigere på nettet.

Det at Google velger å sette fokus på brukeropplevelsen på nettet i en tid hvor annonser og forskjellige typer tilbud blir stadig mer påtrengende, er en positiv utvikling.

Likevel er vi en smule skeptisk. Globalt har Google en veldig stor andel av annonsekronene på internett, og når de samtidig sitter på over halvparten av all søketrafikken, har de enormt stor makt til å bestemme hva du og jeg skal få se på nettet. 

Representanter fra Google forsikrer om at annonsører, verken i dag eller i fremtiden, vil få muligheten til å kjøpe seg forbi annonseblokkeringen. Det er å håpe at det er en regel de vil holde fast ved.  

Les nyheter og tips til Google Chrome her

Kanskje du er interessert i...