YouTube har bestemt seg for å redusere antall annonser, og det betyr et farvel til irriterende bannerreklamer som legger seg over videoen du vil se.
Hensikten er å øke brukeropplevelsen og fokusere på andre reklameformater som er mer innbringende.
Det er et av de eldste – og mest irriterende – reklameformatene YouTube nå sier farvel til.
Hvis du bare bruker YouTube på mobiltelefonen får du imidlertid ikke dette reklameformatet, ettersom det er forbeholdt dataversjonen av YouTube.
Uansett hvilken versjon du bruker, slipper du likevel ikke videoreklamene som både kan starte og avbryte videoen din underveis. Med mindre du betaler for Premium-versjonen av YouTube, der du slipper reklame.
Les også: YouTube Premium: Hva er det? Og hvorfor koster det penger?
Reklamebannere forsvinner i april
Reklamebannere vil forsvinne 6. april 2023.
YouTube skriver selv i et blogginnlegg at bannerne forstyrret seeropplevelsen. Det vil imidlertid fortsatt være bannerreklamer blant de anbefalte videoene i forbindelse med videoen du ser på.
YouTube forventer ikke at fjerningen av bannerreklamene vil bety så mye for skaperne som leverer innhold til tjenesten.
Formatet ble heller ikke vist på mobilenheter der YouTube får mesteparten av trafikken, og mange bruker i dag en ad-blocker som blokkerer dette formatet.
Inntjeningen fra nettopp dette banneret utgjør derfor bare en liten del av de samlede reklameinntektene fra YouTube-videoer. Ofte ble innholdsleverandørene også bare betalt hvis seeren faktisk klikket på dem, noe som ikke skjedde så ofte.
En sammenslutning av blant annet Google, Facebook og Microsoft har i flere år jobbet for å redusere de mest irriterende annonseformatene på nettet. Les mer her.