Museskader og musearm er smerter i armen som kan utvikle seg til karpaltunnelsyndrom.
Au!

Museskader gir smerter i håndledd og underarm.

5 tips for å unngå musearm og –skader

En museskade kan komme når du bruker for mye tid foran pc-en, og det kan være veldig vondt. Her får du våre fem beste tips om hvordan du unngår musearm.

8. mars 2018 av Henning Dadkhah Rasmussen

Etter en lang og effektiv dag ved pc-en kjenner de fleste av oss litt ømhet i håndleddene. Det er ingenting sammenlignet med alvorlige museskader eller musearm, det kan nemlig være invalidiserende.

Får du først en museskade, kan det være vanskelig å bli kvitt smertene og komme seg tilbake på jobb foran pc-en.

Slik unngår du musearm:

Derfor er det viktig at du prøver å forebygge, slik at du unngår at litt ømhet utvikler seg til regelrett musearm. Her har vi fem gode tips.

1. Kast den gamle musen

Hvis du allerede har opplevd lett verking i håndleddet når du har sittet en stund ved pc-en, bør du vurdere seriøst å kvitte deg med den vanlige pc-musen. 

Mange produsenter lager ergonomiske mus som skåner håndleddet, for eksempel ved at musen er snudd til vertikal stilling.

2. Bruk tastatursnarveier

Jo mindre du bruker pc-musen, desto bedre. Både Windows og de fleste programmene på pc-en kan styres ved hjelp av snarveistaster. Hvis du lærer deg å bruke dem i stedet for musen, skåner du armen for det mest belastende arbeidet. 

I stedet for å flytte musen og klikke for å åpne et program, kan du for eksempel trykke på Windows-tasten for å åpne startmenyen, skrive de første bokstavene i programnavnet og trykke på Enter (i Windows 10).

Les også: Smarte tastatursnarveier

Museskader viser seg gjerne som smerter i underarmen. Karpaltunnelsyndrom.

Ofte vil en museskade vise segsom smerter i håndleddet, men i alvorlige tilfeller kan smertene bevege seg langt opp i underarmen, og kan også forekomme i skulderregionen.

3. Ta pauser 

Når du begynner å få vondt i armen, bør du ta en pause. 

Ofte er det ikke nødvendig med en pause på mer enn fem minutter for at du skal merke en forbedring i armen.

4. Gjør enkle, fysiske øvelser

Gjør det til en vane at du for eksempel hver time gjør noen korte strekkøvelser når du skal sitte mange timer foran skjermen. 


5. Reduser hastigheten for dobbeltklikk

Under innstillinger for mus i kontrollpanelet kan du sette ned klikkhastigheten, slik at du ikke behøver å trykke så fort når du vil dobbeltklikke. 

Det er mindre belastende for håndleddet.

Les også: Unngå museskader med smart ergonomisk mus

Redaksjonen anbefaler: Bruk en ergonomisk mus

En spesiell mus kan hjelpe mot musearm og vonde skuldre. Musen sørger for at hånden ligger i en mer hensiktsmessig vinkel når du jobber med pc-en, slik at du unngår å overbelaste armen. 

Akkurat nå får du en ergonomisk mus sammen med to utgaver av Komputer for alle for kun kroner  59,50. Se tilbudet her.

Den ergonomiske musen har dessuten fire funksjonelle knapper som gjør det lettere å navigere frem og tilbake når du surfer på nettet eller jobber på maskinen. 

I videoen under ser du hvordan den ergonomiske musen virker.

Kanskje du er interessert i...