Visste du at du kan jobbe på flere skrivebord om gangen i Windows? Det gjorde du kanskje, men det er likevel trolig at du aldri helt har sett poenget med det og derfor ikke har benyttet deg av muligheten.
Å bruke flere skrivebord er en tilvenningssak, og det tar gjerne en dag eller to før bruken av flere skrivebord går fra å være forvirrende til å bli en fordel. Da blir det til gjengjeld en svært god hjelp.
Hva vil det egentlig si å ha et ekstra skrivebord? Jo, man kan kanskje best av alt sammenligne et ekstra skrivebord med en ekstra oppslagstavle. Hensikten er å ikke miste oversikten med mange vinduer over hverandre. Det nye skrivebordet har de samme skrivebordsikonene og bakgrunnsbildet som det første.
Derimot får du flere «oppslagstavler» som du kan bytte mellom for å få tilgang til alle de åpne vinduene. Det er for eksempel nyttig med to skrivebord hvis du arbeider med to forskjellige prosjekter. På det ene skrivebordet kan du plassere vinduene som har med det ene prosjektet å gjøre. På det andre kan du ha oversikt over emnene i det andre. Oppdelingen kan også være en enkel løsning for å skille mellom arbeid og underholdning.
Du kan for eksempel bruke det første skrivebordet til arbeidsprogrammer og det andre til YouTube og lignende.
Du må imidlertid være klar over at skrivebordene tømmes når du starter maskinen på nytt. Derimot kan du lagre skrivebordsnavnene, slik at du raskt kan åpne de relevante vinduene på de ønskede skrivebordene. Vær også klar over at skrivebordene har felles oppgavelinje. Det vil si at de samme snarveisikonene til åpne vinduer ligger på oppgavelinjen under alle skrivebordene og ser like ut overalt.
Hvis du er på Skrivebord 1 og klikker på en snarvei på oppgavelinjen til et vindu fra Skrivebord 2, hopper du straks over til Skrivebord 2.