Alle pc-brukere kjenner funksjonene CTRL + C og CTRL + V, snarveiene for å kopiere tekst og bilder og lime det inn et annet sted.
Selv om funksjonen er smart, nærmest uunnværlig, kan den også avsløre ting om deg. I hvert fall hvis du deler pc med noen.
Det siste du har kopiert blir og limt inn, blir nemlig liggende på utklippstavlen i Windows og blir først slettet når du tar en omstart eller slår av pc-en.
Hvis andre bruker pc-en i mellomtiden og vil bruke funksjonen CTRL + V (sett inn), kan de komme til å sette inn dine data. Det er ikke heldig hvis du for eksempel har kopiert bilder eller noe annet i forbindelse med en fødselsdag i familien.
Slettefunksjonen som snek seg inn
Som med mange andre Windows-funksjoner, kom muligheten til å tømme utklippstavlen ganske ubemerket med den andre store oppdateringen i 2018.
Med denne funksjonen, som du finner under innstillinger i Windows 10, kan du slette informasjon på utklippstavlen uten å måtte starte maskinen på nytt eller installere et tredjepartsprogram for å gjøre det.
Slik tømmer du utklippstavlen
Det er ganske enkelt å slette data på utklippstavlen etter at du er ferdig med å bruke den. Det er smart å gjøre dette til en vane hver gang du forlater pc-en.
Følg disse trinnene: