Det er ikke uvanlig at tidligere ansatte mener at ting fungerte bedre på arbeidsplassen deres før i tiden.
Likevel er det verdt å legge merke til når det er en pensjonert Microsoft-ingeniør som snakker ut, og som selv har en imponerende merittliste å vise til.
Ingeniør Dave Plummer er en kjent skikkelse hos Microsoft. Han er mannen bak Oppgavebehandling i Windows, han har jobbet med MS-DOS 6.2, Windows NT og spillet Space Cadet Pinball – og han legger ikke fingrene mellom når han beskriver operativsystemet Windows 11.
Han er mildt sagt lite imponert over den nyeste Windows-versjonen.
Behovet for nye inntektskilder
Dave Plummer forklarer i en ny video på YouTube at Microsoft har brukt flere tiår på å gjøre de ulike Windows-versjonene attraktive for en milliard mennesker, slik at de skulle være villig til å betale for den nyeste utgaven.
I tidligere versjoner av operativsystemet ble det også lagt vekt på å gi utviklere de rette verktøyene, ganske enkelt fordi Microsoft var avhengig av at de skulle lage programmer som fungerte med Windows.
Men med Windows 10 endret Microsoft fokus. Da skulle Windows fungere som en tjeneste der man installerer operativsystemet én gang og deretter oppdaterer det fortløpende – og gratis.
Det innebar også at Microsoft måtte finne andre produkter å tjene penger på enn Windows.
Windows er en ny salgskanal
I praksis betyr den nye forretningsstrategien at Microsoft nå bruker Windows som en reklamekanal for å lokke deg til å betale for selskapets øvrige tjenester, som OneDrive eller Microsoft 365.
Som Dave Plummer selv sier det i videoen: «Når operativsystemet foreslår at du skal bytte nettleser etter at du allerede har gjort ditt valg, er det ikke et forslag. Det er mangel på respekt.»
Dave Plummer mener at Microsoft bevisst ignorerer brukernes valgfrihet for å tjene penger.
Han sier rett ut at Edge en av de mest irriterende nettleserne han noensinne har opplevd, fordi den er smekkfull av kuponger, Bing, belønninger, sidepaneler og widgets.

Hvis du åpner Windows 11s innebygde nettleser, fortsetter reklamefremstøtene, og du kan igjen få tilbud om Microsoft 365, Copilot og andre av selskapets produkter. Windows 11-kunder i USA blir også sendt på en omvei i nettleseren hvis de drister seg til å søke etter den konkurrerende Chrome-leseren.
Folk vil ikke la seg lokke av sin egen pc
Dave Plummer er også misfornøyd med hurtigtasten «Lær mer om dette bildet» som vises på skrivebordet hvis du har valgt «Windows Søkelys» som bakgrunn.
Han mener kort sagt at også dette er reklame, fordi hurtigtasten tar deg til Microsofts søkemotor Bing, der du kan bli eksponert for flere Microsoft-annonser.
Han sier: «Kundene klager ikke over tekniske IO-feil i operativsystemet eller lignende – de liker bare ikke å bli påtvunget salgsfremstøt av sin egen pc, som de allerede har kjøpt og betalt for.»
Den tidligere ingeniøren er ikke avvisende til at Microsoft får presentere nye teknologier i Windows, men som han sier: «En plattform med over en milliard brukere bør kunne opplyse folk om nye muligheter. Etter min mening har imidlertid Microsoft gått for langt når operativsystemet mest av alt minner om en salgskanal for alle selskapets øvrige produkter.»
Løsningen kan være en ekspertversjon
Så hvordan kan Windows bli bedre?
Ifølge Dave Plummer ved å gjøre det mulig å velge en mer avansert versjon av Windows under det innledende oppsettet, slik at ekspertbrukere kan avvise alle Microsofts forslag og få tilgang til avanserte verktøy som Windows Terminal, winget, OpenSSH, tar, curl, Git og WSL.
Samtidig bør det være mulig å se samtlige data som sendes tilbake til Microsoft, slik at det er mulig å ivareta personvernet.
Du kan se videoen med Dave Plummer under. Den er imidlertid på engelsk.
Opplever du at noe av innholdet vårt er blokkert kan det skyldes innstillingene for cookies.
Her kan du se hele Dave Plummers (engelsksprålige) innslag på YouTube.




