Det kan være ekstremt tidkrevende å skrive inn lange tekster på et vanlig pc-tastatur – spesielt hvis du ikke behersker touchmetoden. Derfor har ansatte i helsevesenet i årevis snakket inn journalnotater på en diktafon, slik at en sekretær med raske skriveferdigheter senere kunne få alt ned på papiret og inn i pasientens journal.
Nå kan imidlertid det ekstra leddet der en person manuelt må konvertere tale til tekst elimineres. I Windows er det dukket opp en ny funksjon kalt Taleskriving, og den bruker diktering på en enda smartere måte enn de gammeldagse lydopptakerne du legger i lommen. Når du befinner deg i en tekstboks og er klar til å skrive en tekst, trykker du bare på Windows-tasten sammen med H, så åpnes det en liten boks med et mikrofonikon. Funksjonen lytter til det du sier i mikrofonen og gjør ordene om til tekst på skjermen, som du senere kan redigere videre. Det er også mulig å sette inn tegnsetting som komma og punktum ved å si «komma » og «punktum».
Du kan med andre ord la hendene hvile på bordplaten når du skal skrive tekster. Her viser vi hvordan du bruker funksjonen – og gir deg en oversikt over de ulike kommandoene du kan utføre ved å snakke. Hvis du har Windows 11 på pc-en, forstår datamaskinen norsk tale, mens Windows 10 foreløpig bare forstår engelske ord og setninger.