Hvordan kan en pdf passordbeskyttes?

I Word kan dokumenter lagres i pdf-format, og det er en funksjon jeg ofte benytter før jeg sender dem til andre. Nå vil jeg sende en pdf med konfidensiell informasjon og vil derfor beskytte den med et passord, men er det i det hele tatt mulig å passordbeskytte en pdf-fil?

Her får du svaret sammen med en trinn-for-trinn-guide:

Svar:

Ja, det er mulig. I Word kan du til og med legge til passordet mens du lagrer dokumentet som pdf.

Her viser vi hvordan du konverterer et Word-dokument til pdf samtidig som du krypterer det. Dermed kan det kun leses av folk som kjenner passordet.

1

Når du er ferdig med å skrive dokumentet, klikker du på Fil 1 i Word.

2

Deretter velger du Lagre som 2.

3

Velg en plassering på pc-en, og åpne nedtrekksmenyen ved Filtype: 3. Velg PDF (*.pdf) 4.

4

Klikk på knappen Alternativer... 5.

5

Sett hake ved Krypter dokumentet med et passord 6.

6

Skriv det samme passordet på minst seks tegn i de to feltene 7. Klikk på OK 8 og deretter på Lagre.

7

Når du eller andre senere åpner pdf-en, skjer det ved å oppgi passordet 9 og klikke på OK 10.