I altfor mange år har teknologigiganter som Microsoft, Apple og Facebook stort sett kunnet gjøre som de ville.
De har forsynt seg med persondata data og solgt dem videre til tredjeparter. På samme måte har de kunnet påtvinge oss sine egne som søkemotorer og nettlesere.
Vi i Komputer for alle har for eksempel flere ganger rapportert om hvordan Microsoft bruker alle tenkelige triks for å presse Windows-brukere til å bruke nettleseren Edge og søkemotoren Bing fremfor konkurrerende produkter og tjenester, for eksempel fra Google, som mange foretrekker.
Det skal det bli slutt på nå, ifølge EU, som innfører den nye Digital Markets Act (DMA) – på norsk Forordningen om digitale markeder.
DMA skal blant annet gjøre det enklere for oss forbrukere å ha kontroll over vårt digitale personvern, og forordningen skal sikre like og rettferdige konkurransevilkår for alle.
Men hva betyr det i praksis? Det kan du lese mer om her.
Hva er DMA?
Forordningen om digitale markeder er en del av EUs digitale strategi som tar sikte på å skape mer rettferdige og konkurransedyktige digitale markeder innen EU – og EØS.
DMA fokuserer på å regulere de såkalte "portvokterne". Portvokterne defineres som store digitale plattformer som fungerer som viktige adgangspunkter for forbrukere og bedrifter til digitale markeder.
Dette er selskaper som Apple, Microsoft, Amazon, Meta (Facebook) og Alphabet (Google). Selskaper av en viss størrelse som tilbyr plattformer for søk, operativsystemer, app-butikker og kommunikasjon.
Disse selskapene må overholde en rekke nye regler som er definert i loven om digitale markeder.
Hensikten er å sikre rettferdig og reell konkurranse, på samme måte som at DMA skal bidra til å sikre transparens for oss som forbrukere, slik at det for eksempel blir tydeligere når, hvordan og i hvilken grad persondata behandles, samles inn og deles.
Forordningen handler først og fremst om å regulere de store digitale plattformene og ikke den enkelte forbruker, men endringene den medfører, kan få positive konsekvenser for alle.
Hva får det å si for deg og meg?
For gjennomsnittsforbrukeren betyr DMA flere valgmuligheter, mer åpenhet og bedre beskyttelse på nettet.
Forbrukerne får tilgang til et større utvalg av tjenester og produkter, ettersom de store plattformene gjør det valgfritt å velge for eksempel hvilke programmer vi installerer på en Windows-pc. Vi får også større kontroll over egne data.
Det merker du blant annet når du må godta vilkår og betingelser på en digital tjeneste som Facebook. Her stiller DMA krav om at det skal være tydelig og enkelt å forstå hvilke vilkår du godtar. Det er derfor et krav at nettstedet forklarer hva du samtykker til, og gir deg muligheten til å melde deg av eller på.
Det er derfor du nylig ble bedt om å ta stilling til om du er villig til å betale for Facebook eller Instagram.Hvis ikke du har gitt informert samtykke, har nemlig heller ikke tjenestene lov til å innhente data om deg for å vise målrettede annonser på de ulike plattformene.
Hva får DMA å si for bedrifter?
Spesielt for små og mellomstore bedrifter (SMB) skaper DMA nye muligheter.
Ved å begrense de store plattformenes dominans får små og mellomstore bedrifter bedre muligheter til å konkurrere og komme seg inn på det digitale markedet – for eksempel ved å begrense muligheten for et selskap som Microsoft til å "tvinge" brukerne til å bruke selskapets egne verktøy og tjenester.
Dette kan gjøre det lettere for et mindre eller nystartet selskap å lykkes med for eksempel et program eller en app, ettersom de store aktørene ikke lenger får lov til å favorisere sine egne produkter.
Det gir deg som forbruker flere valgmuligheter.
Hva har DMA å si for portvokterne?
For de såkalte portvokterne – de store selskapene som Meta, Microsoft og Alphabet – betyr forordningen at de må endre mange av sine nåværende arbeidsmetoder.
De må blant annet gjøre det mulig for brukerne å fjerne integrerte programmer – og nettopp derfor har det blitt mulig å avinstallere Microsoft-nettleseren Edge fra Windows. De må også tillate alternative apper og programmer på mobil og pc.
Og disse selskapene har absolutt til hensikt å overholde de nye reglene, ettersom brudd på DMA kan føre til bøter på inntil 20 prosent av virksomhetens årsomsetning.
Hvilke endringer medfører Digital Markets Act for meg?
Forordningen om digitale markeder fører til en lang rekke endringer. Mange av dem vil være mer eller mindre usynlige for deg som bruker, ettersom det i stor grad handler om hvordan selskapene bruker og håndterer persondata.
Men noen av endringene vil også være mer håndfaste og faktisk utgjøre en forskjell for deg når du bruker mobilen, datamaskinen eller nettbrettet.
Du vil for eksempel på et tidspunkt få et varsel på mobilen der du må velge hvilken nettleser og søkemotor du vil bruke.
Du får denne meldingen slik at produsentene ikke kan skaffe seg konkurransefortrinn ved å legge sine egne nettlesere og søkemotorer på enhetene. Du må med andre ord kunne velge om du vil ha for eksempel Google Chrome-appen på mobilen eller ikke.
Et annet område der DMA vil utgjøre en forskjell, er i app-butikkene på iOS. Tidligere har det bare vært én, nemlig Apples egen App Store, men med Digital Markets Act blir Apple nødt til å tillate andre selskaper å tilby apper og spill for iPhone og iPad i en digital butikk på plattformen.
Også Microsoft påvirkes
Microsoft har oppdatert Windows fortløpende for å oppfylle kravene i den nye loven om digitale markeder. DMA stiller nemlig større krav til Microsoft om blant annet å tillate alternativer fra konkurrenter i Windows, i stedet for å presse brukerne til å velge Microsofts programmer og tjenester.
LES OGSÅ: Edge stjeler de åpne fanene dine fra Chrome
Noen av endringene Microsoft har innført, er blant annet:
- Du kan avinstallere Windows-apper: I EU/EØS-land vil du kunne avinstallere flere Windows-apper, inkludert Microsoft Edge.
- Det er mulig å velge andre søkemotorer enn Bing i Windows' søkefelt, slik at du ikke automatisk havner i Edge/Bing når du søker.
- Endringer i widgeter: Windows 11-brukere vil være i stand til å deaktivere Microsofts egne nyheter helt, og i stedet se nyheter fra andre medier i widgetene.
- Den kommende Moment 5-oppdateringen til Windows vil også by på en del mindre endringer nettopp for å etterleve DMA.
Du kan lese mer om Digital Markets Act på Europakommisjonens hjemmeside.
Når trer DMA i kraft?
Forordningen trådte i kraft i begynnelsen av november 2022. Etter dette har det vært en viss betenkningstid, og deretter har portvokterne hatt seks måneder på seg til å implementere endringene.
Det betyr at DMA må være fullt ut implementert av de seks portvokterne innen 6. mars 2024.
Det er derfor det snakkes så mye om DMA om dagen. Fordi Google, Microsoft, Apple og de andre er travelt opptatt med å legge siste hånd på verket innen denne datoen.
Det betyr også at du må være ekstra oppmerksom når du på mobilen eller pc-en blir bedt om å ta stilling til for eksempel hvilken standardnettleser du vil bruke, eller hva du vil tillate de store selskapene å bruke personopplysningene dine til.