Jeg tør vedde på at du har sjekket e-post minst én gang i dag – på pc-en og kanskje også på mobilen. De fleste tilbringer ganske mye tid med innboksen hver bidige dag. Den skriftlige kommunikasjonen med det offentlige, med venner, familie og kolleger går nesten utelukkende via e-post.
Derfor er det ekstra viktig at vi kjenner til de utallige finessene som gjør oss raskere og smartere når vi behandler og skriver meldingene. Her har vi samlet de beste e-posttipsene. Her finner du tips vi mener alle bør kjenne for å bruke e-post riktig. Aktiverer du tofaktorautentisering for e-postkontoen, er du for eksempel godt beskyttet mot hackere.
Tipsene kan også være detaljer som forbedrer måten du bruker e-post på til daglig. Du kan for eksempel velge Bcc-knappen fremfor Cc -knappen når du legger til mottakere. Det koster deg riktignok et ekstra klikk, men kan være til stor lettelse for mottakerne.
Gmail, Outlook og de andre
Google Gmail er den mest populære av alle e-posttjenestene. Minst en tredel av dere som leser dette bladet, bruker Gmail. Like bak finner vi Outlook. Det er Windows’ gratis e-postprogram, som tidligere bare het Mail. Når du leser videre, vil vi presentere en rekke glimrende spesialfunksjoner som Google og Microsoft tilbyr når du arbeider med e-post.
I tillegg har vi noen tips også til deg som bruker andre løsninger. I artikkelen finner du mange råd om hvordan du bruker e-post effektivt, og hva du kan gjøre for å bedre sikkerheten.