Hva er Google AI Overviews?

I fremtiden vil søkeresultater fra Google bli presentert som et sammendrag av informasjonen den finner på nettet. Les mer om Google AI Overviews.

Google AI Overviews

Google jobber hardt for å forbedre søkemotoren sin. Allerede i år kan du forvente store endringer.

© Shutterstock / Koshiro K

Siden 1998 har Googles søkemotor vært mer eller mindre uforandret. Når du har skrevet inn et søk i søkefeltet, får du opp en liste med resultater.

Tidligere besto listen som regel av 20 koblinger til nettsteder som kunne hjelpe deg å finne svar. Hvis du var veldig nysgjerrig, måtte du gå til side to for å se de neste 20 resultatene.

Men nå endrer Google fullstendig på resultatsiden.

Ved hjelp av kunstig intelligens vil du i fremtiden få en KI-generert oversikt øverst i søkeresultatene. Google kaller det Google AI Overviews.

> Les også:3 smarte tips til Googles søkemotor som du neppe kjente til

KI-resultater i Google-søk

Google har justert resultatsiden i årenes løp. I dag er listen noe lengre og suppleres av såkalte Rich Results, det vil si KI-genererte søkeresultater som vanligvis vises under de første tradisjonelle resultatene. Rich Results kan for eksempel være forslag til relaterte søk eller ulike visuelle visninger av søkeresultatene.

I dag ser du også en rekke annonsekoblinger som Google tjener penger på hvis du klikker på dem. Disse er vanligvis merket "sponset" eller "annonse".

Snart vil det skje enda større endringer på verdens mest populære nettsted.

Strukturen med en liste over søkeresultater kan snart være en saga blott. Årsaken er nye Google AI Overviews, som vi ser nærmere på i denne artikkelen.

Les også: Microsoft Copilot – Alt du bør vite om Microsofts kunstige intelligens

Hva er Google AI Overviews?

Google AI Overviews er kort fortalt en nyvinning som presenterer resultater i Googles søkemotor i form av et sammendrag. Du kan lese Googles egen presentasjon av Google AI Overviews på selskapets blogg.

I likhet med praktisk talt alle endringer i pc-verdenen de siste årene er Google AI Overviews basert på fremskritt innen kunstig intelligens.

Google AI Overviews benytter Googles egen språkmodell Gemini til å hente informasjon fra nettet og presentere resultatene på en ny måte, med et KI-generert sammendrag eller en oversikt over det du har søkt etter øverst.

Ifølge Googles siste kunngjøringer på en utviklerkonferanse i mai 2024 vil KI-oversikter være tilgjengelig for alle innen 2024 – både på pc og mobile enheter.

Det gjør det desto mer relevant å ta en titt på den nye visningen av søkeresultatene, som helt sikkert vil endre måten vi søker på i fremtiden.

Hvordan er AI Overviews annerledes?

Når du i fremtiden stiller et spørsmål til Googles søkemotor, vil svaret først og fremst komme i form av en velformulert, sammenhengende tekst øverst på resultatsiden.

Teksten er et sammendrag generert av kunstig intelligens basert på innhold fra ulike nettsteder.

Det er langt mindre trolig at du får opp koblinger til nettsteder i listeform slik du er vant til. I stedet vil koblingene på søkesiden vises som små fotnoter.

Selv om du i mange tilfeller kan få svaret du ønsker bare ved å lese Googles sammendrag, har du selvfølgelig fortsatt muligheten til å klikke deg videre til nettstedene som gir informasjonen via disse fotnotene.

Les også: Google vil ha betalt for søkeresultater

Hvordan ser Google AI Overviews ut?

Googles blogg viser flere eksempler på hvordan et søk med AI Overviews kan se ut.

Vi tar med et eksempel på dette nedenfor, der brukeren spør om sammenhengen mellom lyn og torden, og finjusterte søket og svaret.

Eksempel på Google AI Overviews

Slik vil Googles søkeresultater med AI Overviews se ut. Den KI-genererte teksten kan justeres på ulike måter.

© GIF fra blog.google.com

Hva betyr Google AI Overviews for deg?

For brukere av søkemotoren google.com vil AI Overviews være en klar forbedring. Først og fremst fordi Google sorterer informasjonen for deg og presenterer den i et oversiktlig format.

Google legger også vekt på muligheten til å moderere visningen slik at du får akkurat den mengden tekst du ønsker. Som vist i eksempelet over, kan du klikke på "Simpler", enklere, hvis du vil at resultatene skal komprimeres til en mindre tekstmengde.

På samme måte kan du velge "Break down" (presenteres i mindre avsnitt) for å dele opp vanskelig forståelig materiale i mindre tekstbolker.

Hva får Google AI Overviews å si for nettsidene?

Det er usikkert hva Googles pågående søkerevolusjon vil ha å si for nettstedene som leverer innholdet Google presenterer.

Mange selskaper frykter at folk rett og slett vil la være å besøke de aktuelle nettstedene, noe som vil føre til et fall i annonseinntekter.

Google rapporterer imidlertid om det stikk motsatte.

I presentasjonen av AI Overviews på utviklerkonferansen sa selskapet at mange testbrukere klikket seg videre til nettsteder via fotnotene i større grad enn i de tradisjonelle søkeresultatene, der brukerne sjelden når langt ned i resultatlisten og i beste fall klikker på de 2–3 øverste koblingene.

Les også: ChatGPT: Prateroboten som svarer på nesten alle dine spørsmål

Søkemotoren Perplexity gjør omtrent det samme

Dessverre er det ikke mulig for nordmenn å melde seg på for å teste Googles nye søkeverktøy, så vi må vente til det blir tilgjengelig for alle.

Men hvis du har blitt fristet til å prøve det nye søket, kan du faktisk prøve noe lignende. Med søkemotoren Perplexity kan du søke etter alt mellom himmel og jord og få resultatene presentert i en form som ligner på Googles kommende søk.

Perplexity er utmerket og absolutt verdt et besøk. Les artikkelen Perplexity: Genial KI-søkemotor til pc og mobil.