Siden ChatGPT så dagens lys i november 2022, har tjenesten endret måten vi bruker internett på når vi søker etter informasjon. Samtidig har den vist seg å være en formidabel konkurrent til Googles dominerende søkemotor. I motsetning til sistnevnte har den også vært reklamefri.
ChatGPT, som du finner her, er en avansert språkmodell utviklet av selskapet OpenAI. Den fungerer som en digital assistent som kan forstå og generere menneskelignende tekst, svare på spørsmål, skrive tekster, hjelpe til med ideer og mye mer.
Siden ChatGPT kom på markedet, har mange konkurrerende KI-språkmodeller blitt lansert. Nylig har også Google lansert en KI-versjon av sin egen søkemotor, kjent som KI-modus. Det kan du lese mer om i artikkelen «AI-modus. Slik bruker du Googles egen søkemotor».
Annonsefri sone
ChatGPT har tradisjonelt hatt et stort salgsargument i forhold til Googles tradisjonelle søkemotorer, som viser søkeresultater i en liste med tilhørende annonser.
ChatGPT har på sin side vært fullstendig annonsefritt.
Selv i Googles ellers uforstyrrede KI-modus vises annonser, som nylig ble dokumentert av mediet Seroundtable.com. Så langt er dette på prøvebasis for visse amerikanske brukere, men det er liten tvil om at annonsene har kommet for å bli, også i KI-modus. Noe annet ville være overraskende fra reklamegiganten Google.
Annonsene i KI-modus vises under.
Kommer det annonser i ChatGPT?
Men hva med ChatGPT? Kan tjenesten holde fast ved den annonsefri modellen?
Spør man ChatGPT selv om det vil vises annonser, får man følgende svar:
"ChatGPT viser ikke annonser i sine svar. Svarene er utformet for å være rene og informative, uten kommersiell markedsføring. Svarene kan imidlertid inneholde generell informasjon om produkter og tjenester hvis det er relevant for spørsmålet, men dette er ikke betalt eller målrettet slik det er i Google." — ChatGPT
Selv om sitatet stemmer for den nåværende versjonen av ChatGPT, gjelder det neppe for alle kommende versjoner av tjenesten.
Det er nemlig lekket skjermbilder som avslører planer om å innføre reklame. Det var X-brukeren Tibor Blaho som delte det lekkede skjermbildet på X. Innlegget er sitert i flere medier, for eksempel BleepingComputer.
Skjermbildet fra innlegget på X (tidligere Twitter) ser ut til å vise en betaversjon av ChatGPT-appen for Android med flere referanser til «Ads».
Opplever du at noe av innholdet vårt er blokkert kan det skyldes innstillingene for cookies.
Hva er problemet med annonser i ChatGPT?
Selv om annonsene i ChatGPT fortsatt bare er i forsøksfasen og på mobilplattformen, er potensialet enormt når – eller hvis – det lanseres over hele verden.
Google-annonser er effektive fordi selskapet sitter på mengder av informasjon om deg og hva du foretar deg på nettet. Informasjonen ChatGPT har om deg er om mulig enda mer detaljert og omfattende.
Vil det finnes reklamefri alternativer?
Dessverre ser det ikke ut til å finnes noen gode, annonsefrie KI-tjenester for Google og ChatGPT som ikke koster penger. Det er jo heller ikke så underlig. Ett sted må tross alt pengene komme fra, enten det er fra annonseinntekter eller brukerbetaling.
Selv den utmerkede Perplexity.ai, som vi roste i artikkelen «Perplexity: Genialt KI-søk for pc og mobil», viser annonser i brukerflaten.
Vi vil selvfølgelig følge med på om – eller rettere sagt når – annonsene vil påvirke norske brukere. Tiden vil vise om du kan unngå annonsene hvis du velger å betale for å bruke ChatGPT.





