I tredje kvartal av 2022 var Netflix et av de selskapene som ondsinnede hackere misbrukte mest til å svindle oss.
På listen over misbrukte selskaper finner du også kjente merker som Microsoft, Google og fraktselskapet DHL.
Det fremgår av en ny oversikt utarbeidet av sikkerhetsselskapet Check Point Research.
Hovedsakelig nettfiske i innboksen
Hackerne har hovedsakelig brukt Netflix og de andre selskapene som en del av nettfiske-angrepene.
Med denne svindelformen prøver de kriminelle f.eks. å lure påloggingsopplysninger, betalingskort og lignende sensitive data ut av ofrene, f.eks. gjennom lenker i falske e-postmeldinger.
På Check Point Researchs liste over hackernes foretrukne selskaper finner vi Netflix på femteplass.
LES OGSÅ: Pass på: Svindlerne utnytter tastefeilene dine
Mange kjente merker misbrukes
Sikkerhetsselskapet Check Point Research oppdaterer løpende topp 10-listen over selskaper som misbrukes til nettfiske. I den siste oppdateringen er det en rekke nykommere, blant annet Netflix.
I tillegg til Netflix finnes det flere andre kjente navn på listen over misbrukte merker, blant annet Microsoft, Google og Instagram.
Øverst på listen finne vi fraktselskapet DHL, som er blitt utnyttet i hele 22 prosent av alle nettfiske-tilfeller rundt om i verden.
LES OGSÅ: Bli varslet hvis du skriver inn passordet ditt på et farlig sted
Hele listen over misbrukte selskaper:
- DHL (22 %)
- Microsoft (16 %)
- LinkedIn (11 %)
- Google (6 %)
- Netflix (5 %)
- WeTransfer (5 %)
- Walmart (5 %)
- WhatsApp (4 %)
- HSBC (4 %)
- Instagram (3 %)
Falske e-postmeldinger lokker
Hackernes nettfiske-forsøk foregår primært via e-post. For eksempel er det ofte i tilfeller der DHL misbrukes at du får tilsendt en e-postmelding der det står at en pakke ikke ble levert.
I stedet oppfordres du til å klikke på en lenke fordi leveringsadressen må oppdateres. Lenken fører imidlertid til en falsk nettside der hackerne henter ut påloggings- og betalingsopplysninger fra deg.
Netflix blir misbrukt på lignende måte. Du mottar en e-post der det står at betalingen av abonnementet gikk galt og at betalingsopplysningene må oppdateres ved å følge en lenke i e-posten.
Du må imidlertid holde deg langt unna lenken. Slett e-postmeldingen og logg på kontoen din manuelt med ditt personlige brukernavn og passord hvis du er i tvil.