sextortion, ransomware, scareware og phishing.

Er du redd for å miste personlige opplysninger? Her er de klassiske tegnene på internettsvindel.

© Shutterstock

Spam: De 5 mest utbredte svindelmetodene

Du kan faktisk gjøre en hel del selv for å unngå å bli utnyttet av datakriminelle og deres svindelforsøk. Her viser sikkerhetsselskapet Kaspersky fem klassiske svindelmeldinger du aldri må åpne.

24. februar 2019 av Mathias Alsted Lund Flinck

Når du åpner eposten eller besøker sosiale medier som Facebook, er du hele tiden utsatt for spam og nettfiske.

Over alt forsøker datakriminelle å lure deg til å oppgi personlig informasjon.

Det er spesielt fem typer epost du aldri må åpne, forde det sannsynligvis er et forsøk på å lure deg, forteller sikkerhetsselskapet Kaspersky.

De fem typene er:

1. Falske meldinger fra sosiale medier

Facebook, Instagram og andre sosiale medier blir ofte utnyttet for å lure brukerne. 

Bakmenn forkler eposten slik at den ser ut som den kommer fra et sosialt medium. Den oppfordrer deg til å klikke på en kobling og så oppdatere kontoen din, som visstnok har blitt hacket.

Deretter blir du bedt om å oppgi brukernavn og passord, og vips så har bakmennene tilgang til kontoen din.

2. Epost fra banken

Falsk epost som ser ut som den kommer fra banken din.

Eposten inneholder ofte en kobling som fører til en falsk side som minner veldig om en ekte bank.

Her kan du for eksempel bli bedt om kredittkortinformasjon.

> Les mer om hvordan du oppdager falsk epost

3. Viktig epost fra kjente nettjenester

Har du fått epost fra Netflix, Amazon eller PayPal som ber deg om å oppdatere betalingsinformasjonen?

Da er det svindel. 

Disse tjenestene er ofte utsatt for svindel og ber deg om å reagere raskt, men egentlig er det forsøk på å lure deg.

4. Epost fra internettleverandøren

Innboksen din er full, men du kan få ekstra lagringsplass ved å klikke på en kobling og oppgi brukerinformasjon.

I så fall er det jo fantastisk, men dette er svindel.

Les også: Innboksen din er det farligste stedet på nettet

5. Nigeria-brev

Nigeria-brev er klassiske svindelforsøk. 

Her forteller gjerne en stakkars sjel om en ulykke som har inntruffet, og ber om økonomisk støtte for å komme ut av problemene.

Ellers kan det være av den typen som har gitt navn til disse meldingene – en nigeriansk prins som vil dele rikdommen sin med deg, selvfølgelig forutsatt at du oppgir kredittkort- og kontoinformasjon.

> Vi svarte på et Nigeria-brev. Her kan du se hva som skjedde.

Slik unngår du å bli lurt av falsk epost

  • Send aldri personlige opplysninger, bankinformasjon, kontonummer og lignende med epost. Banken din vil aldri be deg om det. 
  • Sjekk avsenderadressen. Her er det ofte enkelt å se om avsenderen er reell.
  • Klikk aldri på en kobling i en suspekt epost. Er du i tvil om en konto hos for eksempel Netflix eller Facebook er utsatt, logger du inn på vanlig måte i nettleseren og bytter passord.
  • Er det noen som tilbyr deg pengesummer eller lignende i en epost, er det dessverre bare tull. Slett eposten og glem det.

Møt svindlernes ofre i Komputer for alle

Vi har møtt fire helt vanlige mennesker som ble lurt av nettsvindlere. I Komputer for alle nummer 4/2019 kan du møte dem og høre om deres opplevelser med sextortion, utpressingsvirus, scareware og nettfiske.

De forteller om hvordan de gikk i fellen og hvordan de kom seg ut av den. Underveis gir vi gode råd om hvordan du unngår å gjøre den samme feilen.

Som abonnent kan du lese artiklen med det samme i Fordelssonen.

> Kjøp bladet hos din nærmeste bladforhandler eller tegn abonnement nå, og få en av våre mange fine abonnementspremier med på kjøpet. Se utvalget her.

Kanskje du er interessert i...