Hvis skjermen til telefonen knuser eller det oppstår andre feil på mobilen, må du levere den inn til reparasjon hos forhandleren eller et uautorisert verksted.
Når du gjør dette, vil verkstedet ofte be deg om å låse opp telefonen eller gi dem passordet slik at de kan teste de delene av telefonen som du har bedt dem om å reparere.
Det kan være et angrep på personvernet ditt
Det er selvfølgelig alltid ubehagelig å gi andre full tilgang til private bilder og andre data som ligger på en moderne telefon.
Det har også vært flere saker i mediene de siste årene hvor nettopp ansatte på mobilverksteder tilsynelatende har misbrukt tilgangen til kundenes telefoner og snoket i de fotograferte bildene.
> Les i Fordelssonen hvordan du får kontroll på personvernet ditt her
Samsung hindrer snokingen
Nå er storprodusenten Samsung klar med en løsning på dette problemet. Det skriver selskapet selv i en pressemelding (på koreansk – bruk eventuelt Google Oversetter hvis du vil lese den).
Les også: Hva er Google Oversetter?
Løsningen er helt enkelt at Samsungs telefoner får en reparasjonsmodus som du selv kan starte fra telefonens innstillinger.
I denne modusen har reparatøren tilgang til telefonens apper og maskinvare slik at han eller hun kan teste f.eks. utskiftingen av et kamera eller skjermen, samtidig som mobiltelefonen er hermetisk lukket for tilgang til personlige data.
Dermed vil personen som reparerer telefonen ikke få tilgang til f.eks. bilder, meldinger eller kontoer, og kan bare bruke telefonens standardapper.
Ikke i Norge ennå
Den smarte funksjonen blir først lansert i Samsungs hjemland, Sør-Korea, og bare til modellen Galaxy S21, men funksjonen kommer til andre regioner og til flere modeller senere.
Les også: Hva er Android? Alt om operativsystemet til mobiltelefoner og nettbrett
Vi kan også håpe at konkurrentene vil tilby tilsvarende løsninger når de ser giganten Samsung gjøre det.