Året nærmer seg slutten, og det betyr at Google offentliggjør hva vi søkte mest på i året som gikk.
> Les også: Dette googlet vi i 2019
Google oppgir tall for hele verden, men de viser også nasjonale resultater.
Ikke overraskende viser det seg at korona har vært blant de mest søkte begrepene på verdensbasis.
Hele 5 av 10 av de mest søkte begrepene her i Norge hadde faktisk med den globale pandemien å gjøre.
Listen vitner også om at det amerikanske valget har skapt mye interesse. Sammen med søk på den nye presidenten kommer det høyt på listen.
Hva er ... ?
Google kan svare på alt mellom himmel og jord, og spørsmålene starter da gjerne med "Hva er …"
Men hva ville nordmenn egentlig ha svar på i 2020?
Også her er mange av spørsmålene koronarelatert. Det er ikke så mange hjemlige ting som opptar oss, men en av dem er det vanskelige spørsmålet om hva man skriver til en ungdom som du og dine velvalgte ord skal være et forbilde for.
> Se våre koronarelaterte artikler
Her er listen:
Oppskriften på … i 2020
Vi nordmenn er opptatt av mat, og listen viser også at året som har gått har vært annerledes også på dette feltet.
Det er nemlig ikke kosemat og eksotiske retter som topper listen, men det gode gamle pinnebrødet. Det vitner om at det ikke ble mye reising i 2020, men heller lange turer i skog og mark.
Du kan se hele listen her:
Hvordan …?
Også her handlet mye om korona. Både om selve sykdommen og følgene den har fått.
Det litt triste spørsmålet som har havnet på syvende plass, får vi håpe det er lenge til blir aktuelt igjen.
Et nedstengt samfunn har også ført til at vi har måtte gjøre en del uvante ting selv. For etter en vår med mange rare frisyrer, kan vi fastslå at svaret på spørsmål nummer åtte ikke hjalp noe særlig, og at mange sikkert var glade for å kunne gå til frisøren igjen.
Vil du se enda flere Google-søk fra året som gikk, finner du dem alle i Google Trends-oversikten.
Mest søkt på komputer.no
Vi har også sett på hvilke Google-søk som har sendt flest til vår egen hjemmeside.
Også her kan vi konstatere at folk har hatt hjemmekontor og at de har tilbrakt mer tid foran tv-en.
Vi ser nemlig en klar økning i spørsmål om hvordan man tar et skjermbilde og spørsmål om strømmetjenester.