KI finnes overalt. I programmene på pc-en, på mobilen, i nettleseren, strømmetjenestene og e-posten – for bare å nevne noen eksempler.
Og nå har den allestedsnærværende kunstige intelligensen funnet veien til søkeresultatene fra Google.
Googles søkemotor-KI kalles Google AI Overview, og du møter den nesten hver gang du søker etter noe i Google.
Det er sikkert fint for noen, mens andre savner det gamle Google-søket.
Og det finnes metoder for å få det tilbake, som vi skal se på her.
Hvorfor bruke Google AI Overview?
Tanken bak Google AI Overview er at det ikke skal være nødvendig å bla gjennom alle søkeresultatene, ettersom den kunstige intelligensen kan sette sammen et relevant svar på et øyeblikk. (Merk: Vi bruker vanligvis KI som forkortelse for kunstig intelligens, men beholder AI i navnet slik Google selv gjør når vi omtaler Googles nye AI Overviews.)
Du har sikkert sellv sett de nye KI-svarene i søkeresultatene. De vises øverst på resultatsiden i de aller fleste Google-søkene – beriket med henvisninger til nettsider der roboten har funnet informasjonen.
Da vi spurte «hvor langt er det til månen?», fikk vi KI-svaret:
"Den gjennomsnittlige avstanden til månen er omtrent 384 400 kilometer. Denne avstanden måles fra jordens sentrum til månens sentrum. Månens avstand varierer noe, ettersom den har en elliptisk bane, men gjennomsnittet er 384 400 kilometer."
Svarene er ikke nødvendigvis riktige
I mange tilfeller er de nye søkeresultatene ganske fornuftige. I dette tilfellet er for eksempel avstanden til månen faktisk 384 400 kilometer. Men det er også tilfeller der KI-svarene er rent oppspinn, enten direkte feil eller fullstendig meningsløse.
På samme måte som at svarene fra ChatGPT bør tas med en klype salt, gjelder dette også for KI-svarene i Google AI Overview.
Derfor kan det være lurt å kvitte seg med svarene i søkeresultatene, og i stedet få en liste med lenker, slik du er vant til og slik det var i gamle dager. Det lar seg heldigvis gjøre.
Her finner du to forskjellige måter å få tilbake det gamle Google-søket på – og en enkel snarvei for å slippe de KI-genererte svarene.
Bruk det gamle Google-søket
Du kan faktisk, i hvert fall inntil videre, gå tilbake til det gamle søket for å unngå KI-oversikten. Forutsetningen er at du gjør visse endringer i nettleseren.
Her viser vi fremgangsmåten i Chrome. Hvis du senere skulle angre, er det lett å reversere endringen.
- Klikk på de tre prikkene øverst i høyre hjørne, og klikk på Innstillinger.
- På venstre side klikker du på Søkemotor og deretter på Administrer søkemotor og nettstedssøk.
- Under Nettstedsøk klikker du på Legg til.
- Under Navn skriver du Google/Web og under Snarvei skriver du https://www.google.com/.
- For Nettadresse skriver du følgende: {google:baseURL}search?udm=14&q=%s
- Til slutt klikker du på Legg til.
- Klikk deretter på de tre prikkene ved siden av søkemotoren, og velg Velg som standard.
Alt annet enn lenker vil nå bli forkastet i søkeresultatene. Hvis du vil gå tilbake, velger du bare det vanlige Google-søket i oversikten og gjør det til standard.
Fjern KI-søkeresultater med en utvidelse
Du kan også kvitte deg med KI-genererte søkeresultater uten å rote med innstillingene i nettleseren.
Det er allerede utviklet flere såkalte utvidelser for Chrome som enten blokkerer eller rett og slett fjerner dem fra søkeresultatene dine. En av disse utvidelsene er Hide Google AI Overviews.
Når den er installert i nettleseren, får du de gamle Google-søkene tilbake. Du kan laste ned og installere den her.
Juks med søkemotoren, legg til «-AI» i søket
En annen snarvei for å unngå Googles automatiske KI-oversikt er å definere den i selve Google-søket.
Du forteller ganske enkelt Google at du ikke vil ha KI-genererte resultater ved å legge til «-ai» i søkeordet.
Hvis du for eksempel leter etter de beste seriene på Netflix, kan du skrive «Best shows on Netflix -ai» i søkefeltet, og du vil få et rent søkeresultat som du kjenner det fra før – uten KI-oversikt.
Vær oppmerksom på at metodene vi nevner her, kanskje ikke fungerer for alltid. Google AI Overviews-funksjonen er ganske ny og fortsatt under utvikling. Derfor vil den etter all sannsynlighet bli både bedre og annerledes i løpet av de kommende månedene.




