Bluesky: Hva du bør vite om det sosiale mediet

Bluesky er et reklamefritt alternativ til X, og har tiltrukket seg millioner av brukere på rekordtid. Finn ut hvorfor så mange går over til Bluesky, og hva det er som gjør plattformen unik.

Bluesky Social på mobiltelefon

På kort tid har Bluesky blitt den store konkurrenten til X (Twitter). Her er historien bak det nye sosiale nettverket.

© Diego Thomazini/Shutterstock

På kort tid har den sosiale tjenesten Bluesky gått fra nesten ukjent til å være på alles lepper.

Millioner har forlatt Elon Musks sosiale medieplattform X (tidligere Twitter) til fordel for Bluesky Social, eller de bruker i det minste Bluesky som et supplement til etablerte tjenester som X og Facebook.

Hva er Bluesky? Hvordan oppsto tjenesten, og hvorfor går folk plutselig bort fra X?

Her svarer vi på disse og andre viktige spørsmål om Bluesky. Vi forklarer også hvordan du skaffer deg en konto på Bluesky og begynner å bruke tjenesten.

Hva er Bluesky?

Bluesky er et sosialt nettverk som ligner veldig på Twitter, X og Threads. På Bluesky kan du skrive korte meldinger, dele bilder og video, svare på meldinger og dele innhold på samme måte som på andre sosiale medier.

Den store forskjellen mellom Bluesky og X, Twitter og Facebook er at det ikke finnes reklame på Bluesky, og at du selv kan styre algoritmen og se det innholdet du ønsker.

Bluesky har eksistert siden 2019, men tok for alvor av høsten 2024, da antallet følgere eksploderte i kjølvannet av det amerikanske valget.

Bluesky finnes som app til Android, som app til IOS på iPhone – og du kan bruke Bluesky fra nettleseren på en pc.

Hvem eier Bluesky?

Bluesky eies av Bluesky Social PBC, et såkalt "Public Benefit Corporation". Det er en unik amerikansk selskapsstruktur som kombinerer et kommersielt formål med en ambisjon om å gagne samfunnet som helhet.

Bluesky Social PBC ledes av Jantian «Jay» Graber, en 33 år gammel programvareingeniør fra Oklahoma. Hun har vært administrerende direktør i Bluesky siden 2021.

Selskapet startet opprinnelig som et utviklingsprosjekt under Twitter i 2019, men har siden utviklet seg til å bli en uavhengig tjeneste og en direkte konkurrent til Elon Musks plattform X – som altså het Twitter før den ble kjøpt opp av Musk.

Jay Graber Bluesky CEO

33 år gamle Jay Graber er administrerende direktør i Bluesky, et amerikansk allmennyttig selskap (PBC).

© By Makeworldpedia - Own work, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=151433423

Hvor mange bruker Bluesky?

Veksten skjøt for alvor fart for Bluesky i november 2024 – ikke minst på grunn av Elon Musks støtte til Donald Trumps presidentkandidatur.

På bare én dag fikk Bluesky 1 million nye brukere, og i skrivende stund er antallet godt over 20 millioner.

Du kan fortløpende følge den økende tilslutningen til Bluesky i sanntid via denne koblingen. Økningen er rask. Mens dette skrives får Bluesky flere en seks nye brukere i sekundet – og det på et tidspunkt da det er natt i USA.

Til sammenligning har hovedkonkurrenten X over 400 millioner månedlige brukere.

Bluesky vs Threads

Her kan du se hvor rask veksten til Bluesky Social har vært sammenlignet med sosiale medier-plattformen Threads. Bluesky nådde 20 millioner brukere 19. november 2024 etter å ha fått én million nye brukere daglig i perioden etter at Trump vant det amerikanske valget.

© Similarweb

Hva er likheten mellom X og Bluesky?

Bluesky er et sosialt medium der folk kommuniserer via innlegg, på samme måte som tweeter på X eller innlegg på Facebook. Et innlegg på Bluesky kan inneholde tekst, bilder og video – akkurat som på andre sosiale medier.

Visuelt er Bluesky svært lik Twitter/X, noe du tydelig kan se i brukerflaten på bildet under av Bluesky i en nettleser.

Ved første øyekast er det vanskelig å se forskjell på Bluesky og X. Innleggene vises i en spalte i midten, mens en meny i venstre spalte gir tilgang til søk, varsler, informasjon om profiler og så videre.

Du oppretter også et innlegg (kalt en post) på Bluesky på samme måte som du oppretter en tweet på X. Kommunikasjonen foregår også i tråder, som du kanskje kjenner det fra X. På samme måte som hos X har man følgere som abonnerer på det man legger ut.

Bluesky screenshot

Utformingen av Bluesky-tjenesten er til forveksling lik den man finner hos X. Tjenesten er da også inspirert av Elon Musks storsatsing, tidligere kjent som Twitter.

© Screenshot fra Bluesky.

Hvordan skiller Bluesky seg fra X?

Mange ser Blueskys suksess som en protest mot Donald Trump, Elon Musk og den konfronterende debattstilen på X, men det er flere grunner til at Bluesky øker.

For det første er Bluesky reklamefritt og har lovet å fortsette å være det.

For det andre ønsker Bluesky å gjøre det enklere for brukerne å ta kontroll over algoritmen, slik at du får det innholdet du vil ha – ikke det algoritmen og annonsører mener du bør se.

Videre finnes det ingen premiumversjon av Bluesky, som det gjør hos X. Dette betyr at alle Bluesky-brukere vil se innleggene deres på samme måte. Bluesky jobber med en premiumversjon, men den vil først og fremst gi tilgang til flere tilpasningsmuligheter og for eksempel høyoppløst video.

Slik oppretter du profil hos Bluesky

Hvis også du har lyst til å teste ut Bluesky-bølgen, kan du opprette en profil hos Bluesky via denne koblingen.

Klikk på Sign Up, og oppgi nødvendig informasjon. I tillegg må du legge til en profiltekst og eventuelt et profilbilde.

Deretter er du klar til å spre ditt mer eller mindre gjennomtenkte eller glade budskap via knappen New Post.

Hva er en Bluesky starter pack?

En av grunnene til Blueskys eksplosive vekst er såkalte startpakker.

Hvem som helst kan lage en personlig startpakke, som egentlig er en liste over Bluesky-personer de liker. Du kan dele pakken med venner på Facebook eller følgere på X og invitere dem til å bli med på den nye plattformen.

Her ser du hvordan du lager en "starter pack" (på engelsk).

Ikke første gang X utfordres

Det store spørsmålet er om Bluesky er en døgnflue eller en seriøs konkurrent til gigantene Facebook, X og Threads.

Vi kommer helt sikkert til å holde et øye med dette i tiden fremover.

Det er ikke første gang gigantene utfordres. Les for eksempel artikkelen vår om døgnfluen Mastodon eller den fallende Twitter-konkurrenten Threads.

Her kan du også lese artikkelen vår om det nye norske sosiale mediet Hudd.