De mest og minst servicevennlige produsentene

Når du kjøper ny mobil eller pc, tenker du neppe over at det før eller siden kan bli nødvendig å reparere enheten, men det bør du. Det er nemlig stor forskjell på hvor enkelt det er å reparere utstyr fra ulike produsenter.

Verktøy og mobil

Alle kan få behov for å levere inn mobilen til reparasjon. Når det skjer, er det langt fra likegyldig hvem som er produsenten.

© Shutterstock / Olegstock

Hvis mobilskjermen blir knust, må den byttes. Det er irriterende nok i seg selv, men noen ganger vokser irritasjonen når det viser seg at den ødelagte skjermen, eller andre viktige komponenter, verken lar seg reparere eller erstatte.

I verste fall ender det med at du må kjøpe ny mobil. Det kan bli resultatet dersom produsenten ikke tilbyr de ønskede alternativene for å reparere skaden.

Spørsmålet er hvilke selskaper som gjør mest for at produktene deres skal kunne repareres, og her er svaret.

En årlig undersøkelse utført av det amerikanske utdanningsfondet PIRG har undersøkt hvor seriøst verdens største pc- og mobilprodusenter tar muligheten til å reparere mobiler og datamaskiner.

Slik ble selskapene vurdert

EU og teknologibransjen legger stadig mer vekt på bærekraft, og et av de viktigste spørsmålene er hvor ofte forbrukerne blir nødt til å kjøpe nye enheter fremfor å gjenbruke eller reparere det de har.

EU arbeider med en såkalt «repairability score». Det kan oversettes til «grad av reparerbarhet» og omfatter blant annet tilgangen på reservedeler og hvor lett det er å demontere enhetene.

Kriteriene som benyttes i studien, finner du i sin helhet her (på engelsk).

Den mest reparasjonsvennlige mobilprodusenten

Undersøkelsen hadde to kategorier for henholdsvis pc og mobiltelefon.

I mobilkategorien kjempet Apple, Motorola, Google og Samsung om seieren, og her endte Google og Apple på delt førsteplass.

Apple fikk ros for å ha forbedret muligheten til å reparere iPhone i betydelig grad. Her kom Samsung på sisteplass.

Den mest reparasjonsvennlige pc-produsenten

I kategorien for reparasjon av bærbare pc-er var åtte selskaper invitert: Asus, Acer, Microsoft, HP, Lenovo, Dell, Samsung og Apple.

Lenovo sendte ikke inn den nødvendige dokumentasjonen og endte derfor med bunnkarakteren F.

Førsteplassen i pc-kategorien gikk til Asus, med Acer, Dell, Microsoft, Samsung og HP på de neste plassene.

Apple på sisteplass

Mens Apple fikk ros for sin innsats på mobilfronten, kom de på sisteplass i pc-kategorien.

Det er med andre ord ikke så lett å få reparert eller oppgradert en Mac Mini eller MacBook.

Generelt konkluderte undersøkelsen med at nesten alle selskapene hadde forbedret reparasjonsmulighetene sine sammenlignet med tidligere. Bare HP måtte tåle kritikk for å gå i feil retning og tilby dårligere alternativer.