Microsoft har et alvorlig troverdighetsproblem med samtaleroboten i Bing. Det viser seg nemlig at den til tider reklamerer for farlige nettsteder.
Det er ikke noe nytt at søkemotoren i Bing leverer annonser sammen med søkeresultatene.
Gjør du et vanlig søk via søkefeltet i Edge/Bing, vil du også se annonser i listen – akkurat som hvis du gjør et søk i Google. Det finnes imidlertid flere eksempler på at disse koblingene ikke alltid er helt redelige.
Det gjelder både hos Microsoft Bing og i søkemotoren til Google. Slik har det vært siden lenge før samtaleroboter var et tema.
Men når vi får en kobling anbefalt av en samtalerobot, har vi tilsynelatende lettere for å la oss lure.
Les også: Ny trusselbølge: Nettet er fullt av skadevare kamuflert som samtaleroboter
Vi stoler på robotene
Samtaleroboter som ChatGPT og Bing Chat skiller seg fra vanlige søk ved at selve søket har form av en samtale.
Du spør for eksempel om roboten kan foreslå en god pc, og da vil den bruke kunstig intelligens til å gi deg råd om kjøp samt – i de fleste tilfeller – koblinger til butikker der du får kjøpt disse maskinene.
Les også: Dall-E 3: Nå kan du lage utrolige KI-bilder på norsk
Nettopp fordi "søket" foregår som en uformell samtale, kan vi forbrukere forledes til å tro at roboten bare vil oss det beste.
Derfor er vi mindre skeptiske til hva den anbefaler.
Skumle reklamelenker i samtaleroboten til Bing
Det er det ingen grunn til. I stedet bør vi være ekstra på vakt når den hyggelige samtalepartneren i Bing genererer en kobling.
Det er i hvert fall konklusjonen til sikkerhetsselskapet Malwarebytes, som har undersøkt hvor koblingene til Bings samtalerobot egentlig fører.
I flere tilfeller førte koblingene rett til sider som kobler videre til nedlasting av skadevare, virus og andre farlige programmer.
Et søk etter det gode programmet Advanced IP-scanner førte for eksempel til en falsk nettside der man endte med å laste ned skadevare i stedet for det lovede programmet.
Du kan lese mer om hva Malwarebytes fant i dette blogginnlegget (på engelsk).
Slik virker reklamen i "Bingbotten"
Annonser spiller en sentral rolle i samtaleroboten til Bing. De presenteres enten som tekstkoblinger direkte i robotens svar på det du lurer på, eller som supplerende bildekoblinger.
Hele konseptet med annonser i samtaleroboten ble presentert i mars.
Alle annonsekoblinger er merket med "annonse", som i illustrasjonen under. Det er likevel ikke gitt at gjennomsnittsbrukere legger merke til dette.
I illustrasjonen ser du at de to pc-annonsene er merket "Annonse". Det er annonser som disse Microsoft tilsynelatende ikke gjennomgår tilstrekkelig grundig.
Vi har tidligere beskrevet hvordan du kan komme borti falske koblinger etter et vanlig Google-søk. Les mer her.
Slik bruker du Bing Chat
Er du forsiktig og kritisk til koblinger og lar være å klikke på annonser, er det mye som taler for å bruke samtaleroboten til Bing. Den gir nemlig mer spennende og nyanserte søkeresultater enn man vanligvis får med et tradisjonelt nettsøk.
Hvis du ennå ikke har prøvd den nye søkemetoden, kan du lese mer om den her.
- Åpne nettleseren Edge.
- Klikk på B-ikonet øverst til høyre. Et panel åpnes til høyre i nettleseren.
- Velg fanen Chat, hvis den ikke allerede er valgt
- I tekstfeltet nederst kan du nå skrive et søk som roboten vil svare på
- Du kan fortløpende be om at svaret utdypes og på den måten føre en dialog med roboten som gjør at du får mer treffsikre resultater.
Les også: ChatGPT: Prøv samtaleroboten alle snakker om – på norsk