Når du søker i Apples App Store, vil du i dag se reklame for utvalgte apper.
I App Store kan nemlig apputviklere betale for å fremheve appene sine når du søker på et bestemt ord.
Analytiker Mark Gurman hos nyhetstjenesten Bloomberg mener at den samme modellen vil spre seg til flere av de forhåndsinstallerte Apple-appene. Han forteller at Apple allerede har testet reklameplassering i appen Kart.
> Les også: Finn de store appene og spar plass på iPhone
Enorme reklameinntekter for Apple
Så i nær fremtid vil du sannsynligvis også se reklame i apper som Kart, Bøker og Podkaster. Gurman mener også at det vil være naturlig å finne reklame i strømmetjenesten Apple TV+.
Og dette er det en god grunn til. Det er nemlig mye penger å hente for Apple.
I dag tjener Apple ca. 3,7 milliarder dollar årlig i reklameinntekter, og det tallet vil Todd Teresi, Apples sjef for reklameplattformer, gjerne øke til et tosifret milliardbeløp.
Apple gjør det vanskeligere for andre å annonsere
Paradoksalt nok kommer informasjonen om at Apple vil utvide sin egen reklame nesten samtidig som selskapet har gjort det vanskeligere for andre å annonsere i apper på iPhone.
Apple introduserte i 2021 en funksjon som heter App Tracking Transparency (ATT). Her kan brukerne selv bestemme hvilke apper som kan følge atferden deres på tvers av apper og nettsteder.
Det betyr at andre interessenter, for eksempel Google og Facebook, ikke kan få opplysninger om Apple-brukernes atferd i andre apper de bruker.
Altså er det blitt vanskeligere for bedrifter å målrette annonser til brukerne.
Det er også et krav for Android-apper i Google Play Butikk at de tydelig forteller hvilke brukerdata som deles. Les mer her.
> Les også: Få kontroll på hvilke data appene dine har tilgang til – og hvorfor

Apples grunnlegger, Steve Jobs, proklamerte noen ganger stolt under presentasjonene at et nytt Apple-produkt ikke inneholdt reklame. Men den tiden ser nå ut til å være over.
© ShutterstockFacebook rammet av Apples regler
Det har kostet en hel del penger og hodebry hos tjenester som Facebook og Snapchat, som sier de har tapt millioner av dollar på grunn av Apples endringer ettersom de ikke lenger kan målrette annonser etter brukeratferd.
Men det har også gått ut over mange små apputviklere i App Store.
Dermed virker timingen nesten FOR god når Apple trapper opp sin egen annonsering kort tid etter.
Apple bruker også data på tvers av egne apper og tjenester når det skal avgjøres hvilke annonser som skal vises til brukeren.
Slik slår du av sporing på iPhone
Med den nye App Tracking Transparency-funksjonen må du ta stilling til om den kan spore atferden din hver gang du installerer en ny app.
I iPhone-innstillingene under personverninnstillinger kan du velge Sporing. Her kan du se hvilke apper på iPhone som kan spore atferden din. Du kan også enkelt endre tillatelsen.
Hvis du slår av sporingen, blir ikke annonsen basert på personopplysningene dine på tvers av apper. Du vil altså ikke få se reklame på for eksempel Facebook som er knyttet til noe du har gjort i en annen app.
> Les også: iPhone sporer deg overalt