7. De har blitt for store
Smarttelefoner har helt generelt blitt større de siste årene, og i dag er mange så digre at det er vanskelig å få et skikkelig grep om den.
Stor skjerm er fint når man skal se video eller spille spill, men gjør det også vanskeligere å bruke mobilen med én hånd, og mobilen kan lett bli for stor til å ha i lommen.
Det finnes fortsatt små modeller, men det er langt mellom dem, og de har ofte kortere batteritid og/eller lavere ytelser.
6. Kun støtte for eSIM
I motsetning til resten av mobilen har SIM-kortet blitt stadig mindre, og i dag er mange modeller utstyrt med eSIM i stedet for et fysisk SIM-kort.
Det gjør mobilene slankere, det gir plass til større batteri og er en sikrere løsning ettersom du ikke bare kan flytte eSIM til en annen telefon.
Men akkurat det er også en ulempe, fordi du ikke bare kan bytte telefon hvis den går i stykker eller går tom for strøm. Med eSIM må du ha tilgang til mobilen for å flytte nummeret, og det har du jo ikke hvis den er mistet eller ødelagt.
5. Ingen mulighet til å utvide lagringen
Det er ingen hemmelighet at prisen på en smarttelefon øker en hel del med tilgjengelig lagringsplass. Derfor har mange benyttet seg av muligheten til å utvide lagringen med et microSD-kort for å få mer plass. Det er raskt, billig og enkelt.
Denne muligheten har aldri eksistert for iPhone-brukere, og nå begynner den også å forsvinne fra de nye Android-mobilene. Og selv om dagens modeller har mer innebygd lagringsplass enn tidligere, er også systemet og appene mer plasskrevende.
Du kan selvfølgelig velge å lagre på nettet, for eksempel med Google Foto eller iCloud hvis du har iPhone, men det koster penger. Gratiskvoten er nemlig ganske begrenset.
Du kan faktisk også koble en minnepinne eller en ekstern harddisk direkte til USB-C-kontakten i mobilen for å utvide lagringen.
4. Dyrere å reparere
Det er ikke bare selve telefonen som har blitt dyrere – det har også blitt mye dyrere å få den reparert. Dagens smarttelefoner er ofte limt sammen og har glass både foran og bak, noe som gjør selv vanlige reparasjoner kostbare.
Det kan fort koste tusenvis av kroner å skifte skjerm og/eller bakplate på en smarttelefon hos et autorisert verksted.
Du kan unngå de dyreste regningene ved å tegne forsikring eller kjøpe en utvidet garanti, for eksempel AppleCare eller Samsung Care. Sjekk også om innboforsikringen dekker elektronikk og telefoner.
> Les også: Pc- og mobilreparasjoner: Disse produsentene bør du unngå
3. For mange reklameapper
Reklameapper ("bloatware") er apper som allerede finnes på mobilen når den er ny, og som du kanskje aldri får bruk for.
Produsentenes reklameapper består ofte av deres egne apper for meldinger, netthandel, nyheter og samtaler. På noen Android-telefoner kan du til og med oppleve at både produsenten og Google har installert apper med samme funksjon, slik at du har to apper som løser den samme oppgaven, for eksempel e-posthåndtering.
Det er fornuftig å inkludere noen grunnleggende apper for å gjøre det enkelt å komme i gang, spesielt for begynnere. Men det er ingen grunn til å ha flere apper som utfører den samme oppgaven.
Heldigvis er det regel mulig å slette de fleste av disse appene eller deaktivere dem, slik at de ikke tar unødig plass eller skaper forvirring.
2. Lader er ikke inkludert
Etter innføringen av USB-C har det stort sett blitt slutt på at lader er inkludert i prisen når man kjøper ny mobil. Siden de aller fleste har minst én slik lader liggende fra før, er det først og fremst en god ting med tanke på klima og miljø.
Problemet er at produsentene unnlater å nevne at man må ha en ganske kraftig lader for å utnytte muligheten til hurtiglading som finnes i mange nyere smarttelefoner. Har du ikke det, må du altså kjøpe en slik lader i tillegg for å få full glede av denne funksjonen.
Noen ganger må du faktisk kjøpe en originallader for å oppnå de ladehastighetene mobilprodusenten lover.
> Les også: Slik lader du mobilen effektivt
1. Manglende analog hodetelefonutgang
Hodetelefonkontakten er blant tingene mange savner på nye smarttelefoner.
For ti år siden var det nærmest standard at mobiltelefoner var utstyrt med en 3,5 mm jackkontakt. Den er i dag fjernet fra de fleste modeller. Dermed er du henvist til Bluetooth og trådløse ørepropper/hodetelefoner.
Det har gjort telefonene mindre og mer elegante, og færre kontakter gjør det lettere å lage telefoner som tåler fukt. Fraværet av analog lydutgang er likevel et savn for mange. For noen år tilbake var det også slik at lyd via ledning ga best lyd, men i dag er bildet mer nyansert.
Dagens Bluetooth kan nemlig levere svært god, høyoppløst lyd med utstyr som støtter de nyeste lyd-kodekene, som LDAC, aptX HD og AAC, mange med støtte for 24 bit og 96 kHz. Det har blitt svært enkelt å pare mobil og hodesett, og lading av øreproppene blir fort en del av hverdagen. Med ørepropper og etuier som i praksis har batteritid for en hel dag og vel så det, er ikke dette noe stort problem.
Hvis du likevel savner de gamle hodetelefonene med ledning, kan du kjøpe en separat DAC (digital til analog-konverter) i form av en adapter eller dongle, for eksempel USB-C til 3,5 mm (som AudioQuest DragonFly, iFi Go med flere). Da kan du du få høyoppløst lyd rett i øret, med langt bedre kvalitet enn du får med den innebygde DAC-kretsen i mobiltelefoner som har den tradisjonelle 3,5 mm lydutgangen.
> Les også: Hvilke hodetelefoner bør du velge?